لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

وزیر اطلاعات: شناسایی تمام افراد مرتبط با داعش در ایران


وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که «هسته‌ها و تیم‌های مرتبط» با گروه حکومت اسلامی (داعش) در ایران «یکی پس از دیگری» به صورت «کامل» شناسایی شده و «نفرات آنان زیر ضربه» قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود علوی، وزیر اطلاعات، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه، هشتم خرداد تهران، جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

وی در عین حال گفت که «عناصر تکفیری قصد مسموم کردن غذای یکی از هیئت‌های بزرگ تهران» را داشتند که «شناسایی شدند، زیر ضربه قرار گرفتند و امکان تحقق توطئه را پیدا نکردند».

وزیر اطلاعات ایران اضافه کرد: «عناصر تکفیری و تروریستی که برنامه سرقت مسلحانه در تهران و انفجار بمب در قم در حرم حضرت معصومه را داشتند شناسایی شده و زیر ضربه قرار گرفتند.»

آقای علوی همچنین از دستگیری و کشته شدن افرادی خبر داد که در روز قدس سال گذشته به گفته او قصد «عملیاتی انتحاری در راهپیمایی شیراز و زاهدان» را داشتند.

وزیر اطلاعات ایران روز سه‌‌شنبه، ۱۵ مهر۹۳، نیز با اشاره به دستگیری ۱۳۰ نفر از عوامل گروه‌های به گفته او «تکفیری» از کشف دو جلیقه انفجاری خبر داده بود که به گفته او برای انفجار در روز قدس در دو استان کشور تهیه شده بود.

پیش از آن نیز رسانه‌های ایران در روز ۲۳ خرداد ۹۳، به نقل از یکی از معاونان وزیر اطلاعات به نام «خزائی» از بازداشت ۳۰ نفر از عوامل گروه «داعش» ظرف مدت یک ماه خبر داده بودند.

در همین حال آقای علوی در سال گذشته از دستگیری سه نفر به اتهام قصد «انجام عملیات انتحاری» در هیئت‌های مذهبی تهران و همچنین دستگیری «افرادی» خبر داده بود که به گفته او، «قصد بمب‌گذاری» در شهر مذهبی قم را داشته‌اند.

وزیر اطلاعات ایران در سخنان روز جمعه خود همچنین با اشاره به دستگیری عوامل گروگان گرفتن یک شمشیرباز ایرانی در سال گذشته افزود: «در تخلیه اطلاعاتی از این گروه تروریستی مشخص شد... چندین عملیات انفجاری در مشهد مقدس را در برنامه داشته که تمام تجهیزات، وسایل بمب‌سازی و مواد منفجره آنان کشف و ضبط... شد.»

فروردین‌ ماه سال ۹۳ حامد صداقتی که بیش از هفت سال عضو تیم ملی شمشیربازی ایران بود، همراه با مھدی حسین قرالری، وکیل دادگستری، در مسیر خاش - زاھدان به گروگان گرفته شد. آنان روز ۲۵ مرداد آزاد شدند.

علی‌اصغر ميرشکاری، معاون امنيتی انتظامی استاندار سيستان، از دستگیری ربایندگان این شمشیرباز خبر داده و گفته بود که آنان در تماس با خانواده اين گروگان‌ها قصد «اخاذی پنج ميليون دلار معادل ۱۵ ميليارد تومان» به ازای آزادی آنان را داشته‌‌اند.

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به مرگ هشام عزیزی فرمانده گروه «انصار الفرقان» گفت که این گروه «نفرات زیادی برای عملیات انتحاری آماده کرده بودند که اقدامات آنها در استان‌های مختلف شناسایی شدند و همه آنها زیر ضربه قرار گرفتند.»

پیش از این وزارت اطلاعات ایران خبر داده بود که هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه «انصار الفرقان»، و دو نفر از همراهانش در روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG