لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

مدیرکل سیاسی وزارت کشور: لیست سیاه برای سخنرانی افراد نداریم


امین رضازاده
امین رضازاده

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ایران اعلام کرد که در کشور «لیست سیاهی» برای این که «چه کسی می‌تواند سخنرانی کند یا نکند نداریم» و «تاکنون هیچ نهاد و یا دستگاهی نیز سخنرانی افراد را ممنوع نکرده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، امین رضازاده، از مدیران وزارت کشور، روز پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد، در همدان در عین حال گفت که «اگر هم افراد ممنوع‌السخنرانی مشخص شده‌اند به صورت محدود و با توجه به احکام قضایی بوده است».

در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی ایران با حکم دادگاه به «محرومیت از حقوق اجتماعی» محکوم شده اند.

در همین حال در سال‌های گذشته به بسیاری از سخنرانی‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب یا منتقد جمهوری اسلامی حمله شده و این سخنرانی‌ها ناتمام مانده است.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از حمله‌کنندگان به این سخنرانی‌ها نیروهای بسیج و سپاه پاسداران بوده‌اند.

از جمله علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، مهاجمان به خود در اسفند ۹۳ در شیراز و «آمران» آنها را تلویحا وابسته به سپاه پاسداران معرفی کرده و مصطفی ترک‌ همدانی، وکیل او، نیز خبر داده بود که «آمران» حمله به موکلش دارای «سمت‌های نظامی بودند» و بخش دوم این پرونده در دادسرای نظامی استان فارس «در حال رسیدگی است».

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، سال گذشته در واکنش به حمله به برخی از سخنرانی‌ها تنها توصیه کرد که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

از سوی دیگر وب‌سایت عصر ایران در گزارشی با اشاره به سخنان مدیرکل سیاسی وزارت کشور نوشت که «هرچند افراد ممنوع‌السخنرانی در کشور نداریم اما افراد و گروه‌های مانع‌السخنرانی داریم که فراتر از قانون، هر وقت دل‌شان خواست، سخنرانی‌های قانونی افراد مختلف را به هم می زنند یا اساساً مانع از برگزاری سخنرانی‌هایشان می شوند».

اما اظهار نظر این مدیر وزارت کشور در حالی است که حتی رهبر جمهوری اسلامی نیز به ممانعت از برخی از سخنرانی‌ها تلویحا اشاره کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه سوم خرداد طی مراسمی گفته بود که با «هیاهو و جنجال به‌ راه انداختن» در جلسات سخنرانی و برهم زدن آنها مخالف است.

از سوی دیگر او سال گذشته و پس از حمله به سفارت عربستان سعودی شدیدا از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف این که قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

XS
SM
MD
LG