لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

شرط ایران برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی: مالیات بدهید


ابوالحسن فیروزآبادی،دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران.
ابوالحسن فیروزآبادی،دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران روز سه‌شنبه، ۲۴ مرداد، خبر داد که ایران برای پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام شرط گذاشته است که در کشور نماینده رسمی داشته و مالیات بدهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از ابوالحسن فیروزآبادی، ایران شرط گذاشته است که «هر شرکت پیام‌رسانی که می‌خواهد در ایران فعالیت کند، باید نماینده رسمی مستقر داشته باشد».

آقای فیروزآبادی در مصاحبه خود در دفاع از اپراتورهای داخلی گفت که این شرکت‌ها در ایران مالیات پرداخت می‌کنند، اما اپلیکیشنی مانند تلگرام «هنوز خود را در ایران ثبت نکرده است و نماینده رسمی در ایران ندارد».

او توضیح نداد که آیا این شرط رسما به شرکت‌های پیام‌رسان اعلام شده یا خیر. از سوی این شرکت‌ها نیز هنوز واکنشی منتشر نشده است.

این مقام کنترل اینترنت در ایران در ادامه دلیل شرط گذاشتن برای شرکت‌های خارجی اپراتوری را «مسائل اقتصادی» عنوان کرد و افزود: «نمی‌توان امکان ارائه خدماتی را به آن داد که اپراتورها در داخل با پرداخت مالیات ارائه می‌کنند.»

اپلیکیشن‌های تماس صوتی و تصویری در ایران طرفداران زیادی دارند و در این میان به‌ویژه اپلیکیشن تلگرام بیش از همه محبوبیت دارد، امری که ابوالحسن فیروزآبادی نیز به آن اذعان کرده است.

او در پاسخ به این که چرا فقط تماس صوتی تلگرام در ایران مسدود است، در حالی که دیگر پیام‌رسان‌ها قادر به فعالیت هستند، گفت: «تلگرام ویژگی فراگیری بیشتری را نسبت به ‌آنها دارد و تقریبا همه شهروندان کشور را تحت پوشش قرار داده» است.

بنا بر گزارشی در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، «گفته می‌شود تنها در پیام‌رسان تلگرام، حدود صد هزار کانال توسط کاربران ایرانی ایجاد شده و روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در آنها تولید می‌شود».

به گفته وزیر ارشاد ایران در تیرماه گذشته، ۸۰ درصد تولید اطلاعات در فضای مجازی فارسی‌زبان از طریق ۱۱ هزار کانال تلگرامی انجام می‌شود.

آقای فیروزآبادی روز سه‌شنبه حتی فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام را نیز به اپراتورهای کشور نسبت داد و گفت: «فیلتر تماس صوتی تلگرام بیشتر به دلیل ملاحظات اپراتورها بود، زیرا کسب و کار اپراتورها را دچار مشکل می‌کرد.»

به گفته این مقام، فیلتر تماس صوتی تلگرام در کشور با «درخواست» اپراتورها انجام شده است.

تاکید بر توجیه اقتصادی فیلتر شدن اپلیکیشن تلگرام در ایران در حالی است که مقامات قوه قضاییه جمهوری اسلامی مدت‌هاست که تلاش می‌کنند که آن را به طور کامل مسدود کنند و در این زمینه حتی اختلاف نظرها و مجادله‌هایی هم بین این قوه و دولت حسن روحانی پیش آمد.

در همین زمینه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اواخر تیرماه گذشته گفت که ارتباط صوتی این شبکه اجتماعی در ایران به دستور قوه قضائیه «فیلتر» شده است.

در این میان حتی بحث انتقال سرورهای تلگرام به ایران به عنوان شرط اجازه فعالیت آن نیز مطرح شد و اخبار متناقضی در این باره منتشر شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس چندی پیش به نقل از مدیرعامل این شرکت این اخبار را رد کرد.

XS
SM
MD
LG