لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۹

دادستان کل کشور: اینستاگرام صهیونیستی و تلگرام روسی است


دادستان کل کشور با انتقاد از آنچه باز کردن «اتوبان شبکه‌های اجتماعی در ایران» نامید٬ گفت که «هیچ کنترلی» بر روی این شبکه‌ها وجود ندارد و تلگرام و اینستاگرام به ترتیب «روسی و صهیونیستی» هستند.

به گزارش روز جمعه ۲۹ تیر خبرگزاری تسنیم٬ محمدجعفر منتظری در مدرسه فیضیه قم افزود که شکست «آمریکا٬ صهیونیست و سعودی» در مورد داعش٬ باعث شده آنها بر روی «عقاید جوانان، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنند».

او همچنین بدون ارائه هیچ مدرکی٬ تلگرام را شبکه‌ای «روسی» و اینستاگرام را «صهیونیستی» معرفی کرد و نسب به آنچه «خطر بزرگ نفوذ دشمن» در عرصه فرهنگ نامید٬ هشدار داد.

این مقام قضایی از اینکه کشورهای اروپایی متوجه «خطر» در عرصه فرهنگ شده‌اند و دستور «مسدود کردن» شبکه‌های اجتماعی را داده‌اند٬ اما در ایران «هیچ کنترلی» بر این شبکه‌ها نیست نیز انتقاد کرد.

آقای منتظری٬ چین را به عنوان یکی از کشورهای محدودکننده دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، در کنار بریتانیا و آلمان قرار داد و مدعی شد که این سه با هم «استفاده از این شبکه‌ها را محدود کرده‌اند».

او گام‌های برداشته شده برای «سالم‌سازی فضای مجازی» در ایران را در مقابل آنچه «آثار خانمان‌برانداز» آن نامید٬ ناچیز دانست و افزود که «شبکه‌های اجتماعی مانند اتوبانی است که آن را بازکرده‌ایم و هیچ کنترلی روی آن نیست و هر نوع محتوا در آن وجود دارد».

اظهارات دادستان کل کشور ایران پس از آن بیان می‌شود که در روزهای اخیر معاون او از اینکه وزارت ارتباطات با وجود در اختیار داشتن فهرست «هشت هزار کانال دارای محتوای مجرمانه» در تلگرام٬ آنها را مسدود نمی‌کند٬ انتقاد کرده بود.

عبدالصمد خرم‌آبادی که دبیر کارگروه فیلترینگ مصادیق مجرمانه است٬ یکشنبه ۲۵ تیر با اعلام این مطلب در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ما با بسته شدن این شبکه اجتماعی موافق نیستیم، اما وزارت ارتباطات در کار خود بسیار کوتاهی کرده و شرایطی ایجاد کرده که مردم به جای استفاده از شبکه ملی اطلاعات، ارتباطات خود را در شبکه خارجی تلگرام مدیریت کنند».

دو روز پس از اظهارات خرم‌آبادی٬ محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات٬ بعضی درخواست‌ها برای فیلترینگ برخی کانال‌های تلگرامی را «سیاسی» دانست و گفت که «این وزارتخانه، تمامی احکام قضایی و آنچه را که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در خصوص فیلترینگ تصویب کرده٬ اجرا کرده است».

محمدجواد آذری جهرمی،‌ معاون وزیر ارتباطات هم گفته است که در ایران به طور متوسط در هر هفته سه هزار و ۳۰۰ کانال تلگرامی با مصادیقی همچون «داعش و خشونت و کودک‌آزاری و توهین علیه مقدسات نظام» مسدود می‌شوند.

در پیوند با این خبر، یک عضو هیئت رئیسه كميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از احتمال برگزاری نشست این کمیسیون با مسئولان وزارت ارتباطات پس از تعطیلات مجلس برای تحلیل و بررسی عدد و رقم «هشت هزار کانال ضدامنیتی» تلگرامی در این خبر داده است.

محمدمهدی برومندی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان)٬ افزوده است که «معتقدم این ادعا در شناسایی هشت هزار کانال ضد امنیتی، ادعای درستی است» و «این کانال‌ها زندگی مردم را تهدید می‌کند».

با وجود توضیح‌های مقام‌های دولت حسن روحانی در این زمینه٬ دادستان کل کشور با بیان این که «دشمن تمام توان و قدرت و اندیشمندان خود را به کار گرفته» تا با جمهوری اسلامی «مقابله» کند٬ نسبت به هر گونه «غفلت» در زمینه «تهاجم فرهنگی» هشدار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان٬ او دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «آتش به اختیار» بودن افسران جنگ نرم را مربوط به «مسائل فرهنگی» دانسته و گفته «هیچ‌کس نباید در مسائل فرهنگی منتظر مسئولان باشند چرا که تهاجم دشمن کاملاً جدی است و غفلت در این زمینه سبب شکست سنگینی خواهیم بود».

آقای منتظری با تقدیر از مجهز شدن سپاه پاسداران به «سلاح‌های روز»٬ افزوده که حوزه‌های علمیه نیز باید روش‌های خود برای برقراری ارتباط با مردم را «به روز» کنند.

به گفته این مقام قضایی، «با سیستم صدسال پیش حوزه نمی‌شود با جامعه ارتباط برقرار کنیم و روش‌ها باید متناسب باشند کاری که سپاه کرد و به سلاح‌های روز مجهز شد و این باید به‌تمامی بخش‌ها و عرصه‌ها رسوخ کند».

پیشتر در اردیبهشت ماه ۹۵، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از طلاب فضای مجازی را «میدان واقعی جنگ» توصیف کرده و تأکید کرده بود که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند».

این در حالی است که به رغم مسدود بودن بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در ایران، هم دفتر رهبر جمهوری اسلامی و هم دفاتر بسیاری دیگر از مسئولان حکومتی در شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، توئیتر و فیس‌بوک حضوری فعال دارند.

XS
SM
MD
LG