لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

منتظری: هر هفته با صدها یا هزاران مرکز فساد مجازی برخورد می‌کنیم


محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور فضای مجازی را «فضایی آلوده و مسموم» خوانده که «مردم از آن رنج می‌برند» و مدعی شده که هر هفته با «صدها و گاه هزاران مرکز فساد» در فضای مجازی برخورد می‌شود.

در گفت‌وگویی با خبرنگاران در حاشیه گردهمایی رؤسای پلیس آگهی، آقای منتظری که به عنوان دادستان کل کشور عضو شورای عالی فضای مجازی است، گفته است که «آنقدر فضای مجازی آلوده و مسموم شده که ما مرتب آن را رصد می‌کنیم و در هفته صدها و گاهی هزاران مرکز فساد را شناسایی و با آنها برخورد می‌کنیم».

این مقام ارشد قضایی اشاره کرده که «قطعاً مردم از این فضای آلوده رنج می‌برند و ما به دنبال حل مشکلات هستیم».

این سخنان به فاصله کمتر از یک هفته از موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی بیان می‌شود که در اظهار نظرهایی متناوب در جریان چند دیدار مختلف، سهم عمده‌ای از فضای مجازی را به «لجن‌زار» تشبیه کرده و خواستار برنامه‌ریزی در مورد آن شده بود.

او در دیدار با وزیر علوم خواستار آن شده بود که دانشگاه‌ها برای «جلوگیری از گسترش فضاهای مجازی ناسالم» دست به کار شوند و در درس خارج فقه خود هم خواسته بود طلاب از «فرصت ماه رمضان» استفاده و «جوانان را بیمه کنند».

این مرجع تقلید ساکن قم، در اوائل اردیبهشت هم او در اوائل اردیبهشت ماه نیز در دیدار با وزیر بهداشت گفته بود که «اطلاعاتی که در زمینه فضاهای مجازی به ما می‌رسد وحشتناک است و مسئولان قضایی و دادستان‌ها باید به این شرایط بد فضای مجازی توجه داشته باشند».

در این زمینه به تازگی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم در دیدار با جمعی از طلاب، فضای مجازی را «فضای واقعی جنگ» توصیف کرده بود و تأکید کرده بود که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی [در فضای مجازی] شوند».

موضع‌گیری‌های اخیر آیت‌الله در مورد فضای مجازی، در اظهارات دادستان کل کشور هم بازتاب داشته و او گفته است که رهبر ایران از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی «گلایه‌مند» است.

این مقام قضایی اضافه کرده که «خوشبختانه تذکرات ایشان اثر کرد و در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی پیشنهاداتی مطرح شد».

در تازه‌ترین جلسه شورای عالی فضای مجازی، روز شنبه هشتم خرداد، برگزار شد، بر اولویت دادن به موضوع شبکه‌های پیام‌رسان، «با تکیه بر رهنمودها و دغدغه‌های» رهبر ایران تأکید شده است.

از مصوبات این جلسه، از جمله «الزام شرکت‌های خارجی پیام‌رسان» فعال در کشور، به «انتقال اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی» به داخل ایران بوده، و مقرر شده «به تدریج و طی یک دوره گذار یک ساله» شبکه‌های پیام‌رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارائه تسهیلات به این شبکه‌ها، «شرایط رقابتی» با شبکه‌های برخط خارجی فراهم شود.

این تصمیمات در حالی است که در نخستین نشست شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۵، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، با تأکید بر اهمیت ویژه فضای مجازی، خواستار آن شده بود که «گام‌های مؤثرتر و مناسب‌تری» در این عرصه برداشته شود.

آقای روحانی در ۱۹ فروردین ماه امسال هم در دیدار با وزیر ارتباطات و مسئولان ارشد این حوزه تأکید کرده بود که «فساد را باید از ریشه بخشکانیم و یکی از راه‌های مقابله با فساد، باب شدن امور در فضای مجازی است».

«دغدغه‌های» رهبر ایران در مورد فضای مجازی و نیز هشدارهای مقام‌های قضایی در این زمینه در حالی است که بسیاری از مقام‌های و چهره‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به رغم محدودیت‌هایی در دسترسی به فضای مجازی برای کاربران ایرانی وجود دارد، حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند.

XS
SM
MD
LG