لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

شورای فضای مجازی: پیام‌رسان‌ها باید داده‌های خود را داخل ایران ذخیره کنند


شورای عالی فضای مجازی، در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی، مقرر کرده‌است که همه شبکه‌های پیام‌رسان خارجی فعال در ایران «برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند».

خبرگزاری ایرنا، هشتم خرداد ماه، گزارش داده است که در جریان نشست شورای عالی فضای مجازی بخشی از سند «در اولویت قرار دادن شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و خارجی» تصویب شده و «همه شبکه‌های پیام رسان برخط فعال کشور باید ظرف یک‌سال آینده انبارش یا ذخیره سازی داده‌های (دیتا) خود را در داخل کشور انجام دهند.»

در جلسه اخیر، اعضای شورای عالی فضای مجازی، اولویت بررسی وضعیت پیام‌رسان‌های اجتماعی را با تکیه بر آنچه «رهنمودها و دغدغه‌های» آیت‌الله خامنه‌ای توصیف شده، تصویب کردند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران اخیرا بر حملات خود به «سبک زندگی ایرانیان» افزوده و به مسائل گوناگونی از فراگرفتن زبان انگلیسی تا «بــِرند»، «بچه پولدارهای نوکیسه» و مواردی دیگر تاخته‌است. در کنار این‌ها سپاه پاسداران و دستگاه‌های امنیتی ایران نیز از اجرای پروژه‌های تازه در فضای مجازی از جمله «عنکبوت ۲» خبر داده‌اند.

در گزارش خبرگزاری ایرنا، شورای عالی فضای مجازی در مورد «دغدغه‌های» رهبر جمهوی اسلامی در شبکه‌های پیام‌رسان خصوصی، توضیحی داده نشده‌است.

در جلسه روز شنبه در عین حال مقرر شده است «به تدریج و طی یک دوره گذار یک ساله، شبکه‌های پیام رسان بومی در داخل ادامه یابد و با حمایت و ارائه تسهیلات به این شبکه‌ها، شرایط رقابتی با شبکه‌های برخط خارجی فراهم شود.»

از آنجایی‌که عمده شبکه‌های اصلی برخط و نیز شبکه‌های گسترده اجتماعی فعال در دیگر کشورها، در ایران فیلتر هستند، احتمالا بخشی از مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی به شبکه پیام‌رسان «تلگرام» مربوط می‌شود که داخل ایران فعال است.

زمستان گذشته خبرگزاری ایسنا گفته بود بر اساس یک نظرسنجی ۵۳ درصد از کل مردم ایران دست‌کم عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که تلگرام، پرطرفدا‌رترین شبکه اجتماعی با بیش از ۲۰ میلیون عضو است. پس از تلگرام، شبکه اجتماعی واتس‌آپ در رده دوم است. در مصوبه شورای عالی، نامی از شبکه خاصی برده نشده‌است.

در بهمن ماه سال گذشته یک عضو کارگروه فیلترینگ در «کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی» ایران گفته بود اگر شبکه پیام‌رسانی تلگرام سرور خود را به ایران منتقل نکند، در رقابت با شبکه‌های اجتماعی دیگر «حذف می‌شود».

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، یک ماه قبل از آن، گفته بود پیام‌رسان تلگرام اعلام کرده «هر کانالی» را که از سوی این وزارتخانه اعلام شود، «مسدود» می‌کند. اندکی بعد پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام این گفته‌ها را رد کرد و گفت کانال‌های خذف‌شده به احتمال زیاد هک شده‌اند.

شبکه تلگرام در موارد گذشته تاکید کرده بود که اطلاعات و داده‌های کاربرانش روی سرورهایی در آمستردام، ذخیره‌سازی می‌شوند و همچنان نیز همانجا نگه‌داری خواهند شد.

گروهی در مورد دسترسی دولت ایران به اطلاعاتی که در شبکه‌های عمده مانند «تلگرام» رد و بد می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گوید این اطلاعات «در حد مسائل سطحی زندگی» است و دخالت تا این حد «به سود دولت نیست». [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG