لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

یک نماینده مجلس از سه نرخی شدن دلار در ایران خبر داد


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز شنبه، ۳۱ تیرماه، از آغاز رسمی سه‌نرخی شدن دلار در ایران خبر داد. بر این اساس قیمت دلار آمریکا تنها برای «کالاهای اساسی» که «جزء اولویت‌های واردات هستند» ۱۲۲۶ تومان محاسبه می‌شود.

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، همچنین بهای دلار برای، به گفته خود، «کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای» را ۱۵۰۰ تومان و برای کالاهای لوکس مانند اسباب‌بازی و اتومبیل خارجی همان بهای ارز در بازار آزاد اعلام کرده است.

دلار آمریکا روز شنبه در بازار آزاد ایران ۱۹۱۰ تومان معامله می‌شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی این خبر را اعلام کرده که کمتر از یک هفته پیش گفته بود بسته‌ای که قرار است سه‌نرخی شدن ارز هم در قالب آن ارائه شود هنوز آماده نیست و حتی در مجلس هم به تصویب نرسیده است.

به گفته‌ آقای فتحی‌پور، این طرح تازه‌ای نیست و دولت محمود احمدی‌نژاد پذیرفته است که همان «درخواست قبلی» مجلس را اجرایی کند.

او گفت: «پیشنهاد قبلی ما این بود که کالاهای اساسی جزء اولویت وارداتی قرار بگیرند و از ارز ۱۲۲۶ تومانی استفاده شود و دولت هم این پیشنهاد را پذیرفته است.»

این در حالی است که به دنبال رسانه‌ای شدن طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای سه‌نرخی کردن ارز در ایران موج انتقادات از همه سو و به‌ویژه دولت ایران به سوی آن سرازیر شد.

از جمله وزیر اقتصاد در دولت روز ۱۳ تیرماه در این باره گفت: «ما موافق این موضوع نیستیم، حتی با دونرخی شدن ارز هم موافق نیستیم، چه برسد به چند نرخی شدن آن... سیاست‌های ما همیشه به دنبال تک‌نرخی شدن ارز بوده و هنوز هم به فکر ارز تک‌نرخی هستیم.»

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، نیز به گزارش مهر، روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه، نسبت به رواج ارز چندنرخی در بازار هشدار داد و گفت: «سال‌های متمادی کشور تلاش کرده که ارز تک‌نرخی را در کشور نهادینه کند، بنابراین نباید به راحتی اجازه داد که ارز چند نرخی در بازار رواج یابد.»

آقای فتحی‌پور در پاسخ فقط از طرح سه‌نرخی کردن ارز در ایران دفاع کرده و آن را «تنها راه تنظیم قیمت کالاها در بازار داخلی و مبارزه با گرانی» توصیف کرد.

به دنبال نوسان شدید قیمت ارز در بازار ایران که به‌ویژه از اواخر سال ۱۳۹۰ آغاز شد، بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته دلار را تک‌نرخی و قیمت آن را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد، اگرچه چندی بعد گفت که دلار می‌تواند در صرافی‌های ایران با نرخ توافقی بازار ارز خرید و فروش شود.
XS
SM
MD
LG