لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

وال استریت جورنال: حمله سایبری سپاه به وزارت خارجه آمریکا


روزنامه‌ آمریکایی وال استریت جورنال روز چهارشنبه، ۱۳ آبان‌ماه، خبر داد که ایمیل و صفحه شخصی «چند مقام در وزارت خارجه آمریکا» در هفته‌های اخیر به دست نیروهای سایبری سپاه پاسداران هک شده است.

وال استریت جورنال از جمله افرادی که هدف حمله سپاه قرار گرفته‌اند به کارمندان بخش امور ایران و بخش امور خاور نزدیک در وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده است. اما علاوه بر این افراد، چند «روزنامه‌نگار و دانشگاهی» نیز هدف این حملات بوده‌اند.

این روزنامه در گزارش خود به نقل از مقاماتی در دولت باراک اوباما که به نام‌شان اشاره‌ای نشده این حملات سایبری را با دستگیری سیامک نمازی در تهران «مرتبط» دانسته است.

اوایل ماه جاری منابع مطلع در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر بازداشت آقای نمازی، مدیر ایرانی‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت»، در تهران را تائید کردند.

آقای نمازی حدود دو هفته پیشتر از زمان انتشار این خبر بازداشت شده‌ بود، با این حال مقامات رسمی جمهوری اسلامی تاکنون خبر بازداشت او را تائید یا تکذیب نکرده‌اند.

به گزارش وال استریت جورنال به نقل از «مقامات آمریکایی»، از زمان بازداشت سیامک نمازی در ایران بر میزان حملات سایبری سپاه پاسداران که سال‌هاست سابقه دارد افزوده شده است.

دوستان و همکاران آقای نمازی به این روزنامه گفته‌اند که ماموران «اطلاعات سپاه پاسداران» ایران در زمان بازداشت او منزلش را بازرسی کرده و کامپیوتر شخصی او را نیز با خود برده‌اند.

حال نگرانی «حامیان» سیامک نمازی، به گفته این روزنامه، از این است که اطلاعات سپاه پاسداران در صدد باشد پرونده جاسوسی علیه آقای نمازی باز کند.

این اتفاقی است که برای جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی‌آمریکایی روزنامه واشینگتن پست، نیز افتاد: به گفته وال استریت جورنال، در روزهای پس از بازداشت سومین ایرانی‌آمریکایی که در ایران به زندان رفته است نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند با استفاده از حساب کاربری او و همسرش با افراد دیگر تماس بگیرند.

دفتر جمهوری اسلامی در سازمان ملل در واکنش به گزارش وال استریت جورنال خود را بی‌گناه و «هدف حملات سایبری بسیار» توصیف کرده و دولت اوباما نیز اعلام کرده است که هنوز در حال تحقیق در این باره است.

با این حال گزارش این روزنامه درست در روزهایی منتشر می‌شود که در ایران بازار بازداشت و اتهام‌زنی از سوی اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی داغ است.

سازمان اطلاعات سپاه روز سه‌شنبه، ۱۲ آبان‌ماه، در اطلاعیه‌ای از بازداشت «چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند» خبر داد و مدعی شد که افراد بازداشت شده به «دولت‌های آمریکا و انگلستان» وابسته بودند.

در روزهای اخیر، چند روزنامه‌نگار در ایران از جمله عیسی سحرخیز، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، و احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، بازداشت شده‌اند، اما هنوز هیچ مقامی ارتباط این دستگیری‌ها با «شبکه نفوذی» مورد ادعای سپاه را مشخص نکرده است.

اما این بازداشت‌ها و اتهام‌زنی‌ها همزمان است با تذکر پیاپی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و به دنبال او چند مقام ارشد امنیتی و نظامی در ایران که مدام درباره تلاش ایالات متحده برای «نفوذ» به ایران هشدار می‌دهند.

XS
SM
MD
LG