لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

راه‌اندازی «سومین کارخانه زیرزمینی» ساخت موشک به دست سپاه


عکس از آن چه به عنوان دومین شهر زیرزمینی موشکی ایران معرفی شد.
عکس از آن چه به عنوان دومین شهر زیرزمینی موشکی ایران معرفی شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران از راه‌اندازی سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک سپاه خبر داد و وعده داد که ایران «قدرت موشکی» خود را افزایش خواهد داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد، در خبرگزاری فارس٬ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده این نیرو، در شهر دزفول گفت سپاه در «در کنار صنایع دفاعی وزارت دفاع به توسعه توان موشکی ادامه» خواهد داد.

آقای حاجی‌زاده افزود ایران در راه رسیدن به اهداف موشکی خود برای «حرف تجار آمریکایی» ارزشی قائل نیست.

وی گفت که «دشمنان» ایران در حالی خواستار «توقف» توسعه صنعت موشکی این کشور هستند که سپاه در سال‌های اخیر «سومین کارخانجات زیرزمینی تولید موشک» خود را نیز راه‌اندازی کرده است.

این فرمانده سپاه توضیح بیشتری درباره این کارخانه زیرزمینی ارائه نکرد٬ اما گفت ایران در آینده «موشک بالیستیک زمین به زمین» به نام «دزفول» تولید خواهد کرده و از آن رونمایی خواهد کرد.

وی ادعا کرد که سپاه پاسداران در حال حاضر «در حوزه‌های موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین در سطح کشورهای تراز اول جهان قرار» دارد.

به گفته حاجی‌زاده، امروزه «همه مواد اولیه موشکی برای ساخت بدنه و تولید سوخت و موارد دیگر کاملا در داخل و توسط متخصصان ایرانی تهیه،‌ طراحی و تولید می‌شود.»

برنامه و آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر نه‌تنها با واکنش‌هایی در جهان مواجه بوده٬ بلکه در دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز به طور تلویحی با انتقاد حسن روحانی مواجه شد.

آقای روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود بدون آن که به نام سپاه پاسداران اشاره‌ای کند گفت که «دیدیم شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را برهم بزنند. روی موشک شعار نوشتند تا برجام را برهم بزنند.»

منظور رئیس‌جمهور ایران از این سخنان٬ نشان دادن سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

این سخنان با واکنش ستادکل نیروهای مسلح ایران روبه‌رو شد و مسعود جزایری، سخنگوی این تشکیلات نظامی، گفت که «نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» اجتناب کنند.

سپاه پاسداران مهر سال ۹۴ از اولین «شهر موشکی» خود رونمایی کرد و فرمانده هوافضای این نیرو در همان زمان گفت که پایگاه‌های موشک‌های دوربرد ایران «در عمق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند» و «در همه استان‌ها و شهرهای» کشور واقع شده‌اند.

سپاه در دی‌ماه همان سال نیز از «دومین شهر موشکی» ایران رونمایی کرد.

پیشتر در سال ۹۴ ​مشاور عالی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، از وجود «۱۴ دپوی زیرزمینی در عمق ۳۰ تا ۵۰۰ متری زیر زمین» در نقاط مختلف ایران برای نگهداری از سیستم‌های موشکی خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG