لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

مقام سازمان ملل: ایران و اسرائیل، نزدیک به تصویب منع آزمایش اتمی


لاسینا زربو
لاسینا زربو

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که ایران و اسرائیل دو کشوری هستند که بیش از سایر کشورها به تصویب پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این خبر را لاسینا زربو، رئیس سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای، وابسته به سازمان ملل متحد روز جمعه، نهم بهمن، اعلام کرد.

ایران و اسرائیل در شمار هشت کشوری از اعضای سازمان ملل هستند که پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای را پیشتر امضا کرده، ولی تا حال آن را تایید و تصویب نکرده‌اند.

لاسینا زربو به آسوشیتدپرس گفت، خود او به ایران و اسرائیل سفر می‌کند تا رهبران این دو کشور را به تصویب این پیمان تشویق کند.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل متحد، با این اقدام ایران و اسرائیل، مصر نیز که در شمار هشت کشور امضاکننده این پیمان بوده، به تایید آن ترغیب می‌شود و «بدین ترتیب، آرامش هسته‌ای» در خاورمیانه برقرار خواهد شد.

پیمان جامع منع آزمایش اتمی در سال ۱۹۹۶ میلادی، ۱۳۷۵ خورشیدی، به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید؛ امسال با بیستمین سال این پیمان مصادف است.

۱۸۳ کشور عضو سازمان ملل پیمان را امضا‌ کرده‌اند و از میان آنها ۱۶۴ کشور معاهده را به تصویب مجالس خود رسانده‌اند.

در میان کشورهایی که هنوز پیمان را تصویب نکرده اند، تنها هشت کشور رآکتورهای اتمی یا تحقیقاتی دارند.

ایران، اسرائیل، مصر، آمریکا و چین معاهده را امضا کرده، ولی تصویب نکرده‌اند؛ سه کشور هند، پاکستان و کره شمالی که قدرت اتمی هستند، پیمان را از اساس امضا نیز نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ سال گذشته در مظان اتهام تلاش برای دستیابی به بمب اتمی بود. اما در نتیجه مذاکرات طولانی با جامعه جهانی، توافق نهایی در تابستان امسال به دست آمد، توافقی که بر اساس آن، ایران با پذیرش درخواست‌های بین المللی، تعهد داد که تنها فعالیت اتمی مسالمت‌جویانه داشته باشد.

رئیس سازمان پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای در ماه سپتامبر، شهریور، از ایران خواسته بود، حال که توافق نهایی هسته‌ای را امضا کرده، معاهده منع آزمایش هسته‌ای را نیز تصویب کند.

آقای زربو گفته بود: «اگر ایران این معاهده را امضا نکند، فضای تردید درباره حسن نیت ایران و در مورد کسانی که در دستیابی به این توافق تلاش کردند، باقی خواهد ماند.»

به گفته لاسینا زربو، پیوستن ایران به پیمان این امکان را می‌دهد که به تمامی معاهدات کنترل تسلیحات نیز ملحق شده و بگوید «ما نیز بخشی از ان‌پی‌تی هستیم» و به «منتقدین این اطمینان نهایی را بدهد که قصد ساخت بمب هسته‌ای را نداشته و فتوای رهبر ایران رعایت شده است».

در همین حال اسرائیل ده‌ها سال است که در مظان برخورداری از صدها کلاهک هسته‌ای است، هرچند که رهبران این کشور سیاست عامدانه «ابهام» در مورد توانایی اتمی نظامی خود را دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر، در میان کشورهای جهان، تنها اسرائیل است که همچنان مدعی است که با وجود اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، «تهران همچنان سودای رسیدن به بمب اتمی را از سر به در نکرده است».

XS
SM
MD
LG