لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

وزیر اسرائیلی: تمام سفارتخانه‌های ایران پایگاه تروریستی است


موشه یعلون (چپ) در کنار همتای آمریکایی خود، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا
موشه یعلون (چپ) در کنار همتای آمریکایی خود، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا
وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که ایران از سفارتخانه‌های خود در آمریکای لاتین برای عملیات تروریستی حتی علیه ایالات متحده استفاده می‌کند و اصولاً «تمامی سفارتخانه‌های ایران در جهان پایگاه فعالیت تروریستی است».

ژنرال موشه یعلون این ادعا را روز دوشنبه، هجدهم آذر، در دیدار با اوتو پرز مولینا، رئیس جمهور گوآتمالا، که به تل‌آویو سفر کرده بود بیان داشت.

به گفته ژنرال یعلون، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای حوزه آمریکای لاتین به لانه تروریستی فعالی «به‌ویژه علیه یهودیان» مبدل شده و در نقل و انتقال بمب و انواع سلاح و انجام سایر ماموریت‌های تروریستی علیه اهداف اسرائیلی و یهودی در آمریکای جنوبی و شمالی دخالت فعالانه دارند.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی و رسانه‌های اسرائیل، ژنرال یعلون مدعی شده است که برنامه تروریستی دو سال پیش ایران که قرار بود برای کشتن سفیر عربستان سعودی در واشینگتن (از طریق شهروند ایرانی‌الاصل تبعه آمریکا، منصور ارباب سیر) به اجرا درآید، بر اساس فعالیت‌های این شبکه‌های ایرانی در آمریکای لاتین برنامه‌ریزی شده بود.

گفتنی است که منصور ارباب سیر که بیش از سه دهه در تکزاس آمریکا زندگی می‌کرد، به اتهام ارتباط با شاخه قدس سپاه پاسداران ایران و تلاش برای سوء‌قصد به جان سفیر عربستان در واشینگتن دستگیر و دادگاهی شد.

مقامات آمریکا تاکنون در مورد پرونده این متهم به نام کشوری خاص در آمریکای لاتین که مرتبط با این برنامه‌ریزی تروریستی باشد اشاره نکرده‌اند و این نخستین بار است که چنین خبری، آن هم از سوی یک مقام ارشد اسرائیلی مطرح می‌شود.

همچنین ژنرال یعلون خطاب به رئیس جمهوری گوآتمالا گفته است که سفارتخانه‌های ایران در کشورهای آمریکای لاتین به محلی برای گردآوری اطلاعات و رصد برای ماموریت‌های تروریستی شاخه قدس سپاه پاسداران مبدل شده‌اند.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، «پست دیپلماتیک» که سفارتخانه‌های جهان از آن برای نقل و انتقال اسناد و مدارک مهم استفاده می‌کنند و کشورها حق بازرسی آن را ندارند، از دیرباز از سوی رژیم ایران برای نقل و انتقال جنگ‌افزار مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

به گفته ژنرال یعلون، «اسرائیل این تلاش‌های تروریستی ایران را با چشم باز و با دقت در طول سال‌ها در آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان دنبال کرده است».

ژنرال یعلون به فعالیت‌های «تروریستی» و «اطلاعاتی» ایران در کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی اشاره روشن کرده و گفته است، «ایران موفق شده پایگاه‌های تروریستی فعالی در میان شیعیان و مهاجران در این سرزمین‌ها برپا کند».

وزیر دفاع اسرائیل این را نیز افزوده است که جمهوری اسلامی ایران در عرصه مواد مخدر در آمریکای لاتین نیز به یک قاچاقچی عمده مبدل شده که بازوان بسیاری برای او کار می‌کنند و از این فعالیت‌ها هزینه برنامه‌های تروریستی علیه هدف‌های اسرائیلی و یهودی و بسیج نیروهای جدید برای پیوستن به حلقه ماموران ایران تامین می‌شود.

به گفته یعلون، باندهای قاچاق مواد مخدر مرتبط با ایران «انواع اسلحه» را نیز به خاک ایالات متحده منتقل می‌کنند و از طریق همین فعالیت‌ها بود که برنامه برای ضربه زدن به هدف‌های سعودی در آمریکا ریخته شد.

ژنرال یعلون به رئیس جمهوری گوآتمالا گفته است که «ایرانی‌ها اصولا در نزاع خاورمیانه دخالت فعال دارند و از هر گروهی که علیه اسرائیل و آمریکا اقدام کند حمایت می‌کنند».

به ادعای رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، ایران در رویای تعیین سلطه بر منطقه و جهان است و «لذا اهمیت دارد که جهان نگذارد چنین حکومتی به سلاح اتمی دست یابد».

با گذشت حدود دو دهه از انفجار سفارتخانه اسرائیل در پایتخت آرژانتین و نیز ساختمان «آمیا»، کانون یهودیان آرژانتین، اسرائیل هنوز مدعی است که ایران در این انفجارها دخالت فعال داشته است.

اسرائیل در دو سال گذشته مدعی شده است که فعالیت‌های تروریستی برای ضربه زدن به سفارتخانه‌ها، دیپلمات‌های اسرائیلی و گردشگران این کشور در چند کشور دیگر مانند آذربایجان، گرجستان، تایلند و هند با برنامه‌ریزی از سوی سفارتخانه‌های ایران در این کشورها انجام شده است.

ایران همواره این نوع اتهامات را رد کرده است. همچنین دولت ایران در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد توافقی را با دولت آرژانتین، با هدف رفع اتهام از ایران در ماجرای انفجار «آمیا» امضا کرد.
XS
SM
MD
LG