لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

نتانیاهو: جهان حق ندارد از اسرائیل بخواهد در قبال ایران صبر کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، با تکرار تهدیدهای چند ماهه اخیر خود علیه ایران چنین نظر داد که جامعه جهانی تا وقتی برای فعالیت‌های اتمی ایران خط قرمز تعیین نکرده، حق ندارد از اسرائیل بخواهد در قبال جمهوری اسلامی صبر پیشه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو تاکید کرد که «آنها که در جامعه جهانی از تعیین خط قرمز برای تهران سر باز می‌زنند، اخلاقا حق ندارند پیش پای اسرائیل خط قرمز بگذارند».

به نظر می‌رسد خطاب این اظهار نظر نخست وزیر اسرائیل هیلاری کلینتون و کلا دولت باراک اوباما باشد.

خانم کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که «هيچ گونه ضرب‌الاجلی برای ايران در نظر گرفته نشده و، به باور واشينگتن، گفت‌وگو هنوز بهترين شيوه برای بازداشتن جمهوری اسلامی از توليد سلاح هسته‌ای است».

این مقام عالی‌رتبه در دولت باراک اوباما در گفته‌های خود همچنین مانند بسیاری از مقامات آمریکایی و اروپایی در چند ماه اخیر تاکید کرد که تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی کارساز بوده و ایران را به‌شدت تحت فشار گذاشته است.

اما بنیامین نتانیاهو همچون وزیر دفاع خود، اهود باراک، با این نظر موافق نیست: او روز سه‌شنبه باز تاکید کرده است که دیپلماسی و تحریم «کارساز نبوده» و ایران هم‌چنان «در حال پیشرفت به سوی هدف خود یعنی بمب اتمی» است.

در حالی که هنوز هیچ مدرک و سند مستدلی حاکی از حرکت ایران به سوی بمب اتمی در دست نیست، مقامات جمهوری اسلامی نیز بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور پافشاری کرده و می‌گویند هدف ایران از فعالیت اتمی صلح‌آمیز است.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «واقعیت این است که هر روز که می‌گذرد، ایران به بمب اتمی نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود.»

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت: «اگر ایران ببیند که خط قرمزی در کار نیست، که ضرب‌الاجلی در کار نیست، چه می‌کند؟ همین کاری که الان دارد می‌کند: بدون هیچ دخالتی به کار خود ادامه خواهد داد.»

شایعه قصد اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی ایران یک سالی است که بالا گرفته و به‌ویژه در دو ماه گذشته روزی نبوده است که نتانیاهو و باراک به ضرورت برخورد جدی و تند با تهران اشاره نکرده باشند.

همچنین در یک هفته گذشته رهبر اسرائیل بارها بر نیاز به تعیین یک خط قرمز مشخص برای فعالیت‌های اتمی ایران تاکید کرده، و این اقدام را تنها چاره پرهیز از جنگ بین دو کشور دانسته است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص همچنین گزارش کرده است که در هفته‌های اخیر بریتانیا نیز نماینده‌ای را به تل‌آویو فرستاده تا در مورد حمله احتمالی به ایران به مقامات اسرائیل هشدار دهد.

به گزارش هاآرتص که از سوی رسانه دیگری تایید نشده، این نماینده حامل «پیامی جدی» از سوی نخست وزیر بریتانیا برای همتای اسرائیلی او بوده است، پیامی در مخالفت با حمله اسرائیل به ایران «بدون هماهنگی» با دیگر کشورها.
XS
SM
MD
LG