لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

وکیل: وزارت اطلاعات شاکی هنگامه شهیدی است


به گفته این روزنامه‌نگار، «بازجوها در تلاش‌ هستند از او اعتراف اجباری و دروغ بگیرند».
به گفته این روزنامه‌نگار، «بازجوها در تلاش‌ هستند از او اعتراف اجباری و دروغ بگیرند».

وکیل هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، با تاکید بر این که تغییری در وضعیت موکلش به وجود نیامده، اعلام کرد که وزارت اطلاعات شاکی این روزنامه‌نگار زندانی است و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، از پاسخ‌های وزیر اطلاعات در این باره قانع نشده است.

مصطفی ترک‌همدانی، وکیل خانم شهیدی، روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که وضعیت هنگامه شهیدی مانند سابق است و هیچ قراری برای او صادر نشده است.

وی خبر داد که علی مطهری درباره بازداشت خانم شهیدی، سوالی را خطاب به وزیر اطلاعات مطرح کرده، اما از پاسخ های او به این سوال قانع نشده است.

آقای ترک همدانی همچنین گفت که به درخواست خانواده مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده، با علی مطهری درباره این پرونده صحبت کرده، اما هنوز برای این پرونده اعلام وکالت نکرده است.

این وکیل دادگستری پیش از این گفته بود که هنگامه شهیدی به «اتهام امنیتی» از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز در پایان فروردین‌ماه اعلام کرده بود، وزارت اطلاعات این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی را بازداشت کرده است.

خانم شهیدی روز ۱۹ اسفندماه ۹۵ بازداشت شد و با وجود گذشت بیش از سه ماه هم‌چنان دلیل بازداشت او مشخص نیست.

این روزنامه‌نگار زندانی مدتی در اعتصاب غذا بود. در نهایت خانواده او در خردادماه خبر دادند که وی برای چند ساعتی به مرکز درمانی تهران کلینیک منتقل شده و از سوی متخصص قلب تحت معاینه و درمان قرار گرفته است.

خانم شهیدی در دیدار کوتاهی با اعضای خانواده خود گفته که «هم‌چنان در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برد و روزی ۱۲ ساعت بازجویی می‌شود».

به گفته این روزنامه‌نگار، «بازجوها در تلاش‌ هستند از او اعتراف اجباری و دروغ بگیرند».

هنگامه شهیدی چندی پیش در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور، بازداشت خود را با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت‌ماه مرتبط دانسته و گفته بود سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در «پروژه مشترکی» برای «بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی» تلاش می‌کنند.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۸ فروردین، در بیانیه‌ای از وضع جسمانی خانم شهیدی به‌شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده بود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز ۲۰ فروردین، در تذکری به وزیر اطلاعات خواستار توضیح این وزارتخانه درباره علت بازداشت «طولانی‌مدت» این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی شده بود.

در اسفند سال گذشته، جز هنگامه شهیدی، مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی و شماری از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی و احسان مازندرانی و همچنین رامین کریمیان، پژوهشگر و مترجم، بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ها، مراد ثقفی آزاد شده اما از وضعیت رامین کریمیان گزارشی منتشر نشده است.

حسن روحانی روز شنبه ششم فروردین از وزیر کشور خواسته بود درباره بازداشت «مشکوک» تعدادی از فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات گزارشی تهیه کرده و مانع دخالت «غیرقانونی» برخی نهاد‌ها در انتخابات شود.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نیز اعلام کرده که دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف است.

XS
SM
MD
LG