لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

لاریجانی قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را «تکرار ادعاهای دروغین» خواند


رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مدعیان اجرای «اعدام گروهی و پنهان» در ایران را «دروغگو» و قطعنامه اخیر سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تکرار «ادعاهای کذب» قبلی خواند.

او قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تکرار ادعاهای، به گفته او، «کذب» قبلی «با رنگ و لعابی جدید» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، گفت که در قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران ادعاهای «کذب» قبلی با «رنگ و لعابی جدید» تکرار شده و نیاز چندانی به تکرار پاسخ ندارد.

وی در عین حال اضافه کرد: «اصرار بیش از حد بر تکرار ادعاهای دروغین از سوی یک سازمان رسمی بین‌المللی، آن هم به استناد حرف‌های ضدانقلاب و دشمنان این نظام اسلامی جای تأسف و تعجب دارد.»

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر، با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که نقض حقوق بشر شامل «شکنجه، تبعیض جنسیتی و مورد هدف قرار دادن فعالان و روزنامه‌نگاران» را متوقف کند.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز جمعه، ۲۸ آذر، این قطعنامه را «از اساس مردود و مايه تاسف» دانسته و گفت که اين قطعنامه با استفاده از منابع «مغرض وغيرموثق و به ‌طور جانب‌دارانه» تهيه شده است.

رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه گذشته در ادامه سخنان خود با تکذیب اجرای «اعدام گروهی و پنهان» در ایران افزود: «تقاضای ما از مدعیان دروغگو که چنین ادعای کذبی را مطرح کرده‌اند این است که اسامی، زمان و مکان چنین اعدامی را اعلام کنند تا ما هم بدانیم و پاسخ‌های لازم را به آنان بدهیم.»

وی اضافه کرد: «پیش از این نیز در گزارشی اعلام شده بود که چندین نفر در اصفهان بدون محاکمه اعدام شده‌اند، که اسامی اعلام شده از سوی مدعیان اصلاً وجود خارجی نداشت.»

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از نقض حقوق بشر در ایران به‌ویژه «تعداد بسیار بالای اعدام‌ها» به دست جمهوری اسلامی ابراز نگرانی عمیق شده‌ بود.

این قطعنامه تأکید می‌کند که طی ۱۵ ماه گذشته در ایران دست‌کم ۸۵۰ نفر اعدام شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در سال ۹۰ اسامی صد نفر از زندانیان محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد را که، به گفته این سازمان حقوق بشری، «مخفیانه»، «دسته‌جمعی» و «اعلام نشده» اعدام شده بودند را منتشر کرد.

به گفته این کمپین، از ابتدای تابستان سال ۱۳۸۸ تا پایان تابستان سال ۱۳۹۰، در زندان مشهد «حداقل ۳۵ بار اعدام‌های دسته‌جمعیِ مخفیانه» انجام شده است.

این گزارش همچنین به مواردی از اعدام مخفیانه دیگر در زندان‌های بیرجند، قزل حصار کرج، کارون، اهواز، تایباد، ارومیه و قم اشاره کرده بود.

پیشتر احمد قابل، مجتهد، پژوهشگر دینی و زندانی سیاسی در سال ۸۹، و پس از آزادی خود خبر داده بود که در طول سه ماه از حضورشدر زندان وکیل‌آباد مشهد «۵۶ نفر» مخفیانه اعدام شده‌اند.

«عده‌ای می‌خواهند در روند مذاکرات هسته‌ای خدشه وارد کنند»

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود گفت: «متأسفانه برخی‌ها از طریق رسانه‌ها به صورت آگاهانه يا از روی جهل هم‌صدا با دشمنان، حق طبیعی و مسلم ایران در دستیابی به دانش هسته‌ای را زیر سوال می‌برند.»

صادق آملی لاریجانی اضافه کرد: «مسئله روشن این است که عده‌ای می‌خواهند هم‌صدا با دشمنان ایران در روند مذاکرات خدشه وارد کنند و ساز مخالف بزنند.»

وی تصریح کرد: «اما توصيه ما به تیم مذاکره‌کننده این است که به پشتوانه حمایت همه‌جانبه مردم و مسئولان به کار خود با دقت و صلابت ادامه دهند و قدمی از حقوق هسته‌ای ملت عقب‌نشینی نکنند.»

احمد شیرزاد، صادق زیباکلام و داود هرمیداس باوند، سه استاد دانشگاه، در یک همایش درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی که روز چهارشنبه، ۲۶ آذر، در تهران برگزار شد، به صراحت با برنامه اتمی ایران مخالفت و اعلام کردند که این برنامه بیش از جنگ هشت ساله ایران و عراق به کشور ضربه و زیان زده است.

XS
SM
MD
LG