لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

مدیر روزنامه تندروی کیهان با شکایت دولت به دادسرا رفت


حسین شریعتمداری (راست) در حال خوش و بش با حسن روحانی
حسین شریعتمداری (راست) در حال خوش و بش با حسن روحانی

روزنامه کیهان خبر داد که مدیر مسئول این روزنامه روز سه‌شنبه، ۲۵ خرداد، برای پاسخگویی به «شکایت‌های متعدد» دولت روحانی، از جمله شکایت وزیر دادگستری، در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر و «تفهیم اتهام» شده است.

روزنامه کیهان در شماره روز چهارشنبه خود اعلام کرد که طی ماه‌های اخیر «بخش‌های مختلف دولت، شکایت‌های متعددی» را علیه این روزنامه مطرح کرده‌اند، از جمله مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، به اتهام «نشر اکاذیب به قصد اضرار» از این روزنامه شکایت کرده است.

این روزنامه همچنین مدعی شد که وزیر دادگستری «فاقد سمت حقوقی برای طرح شکایت است و کیهان می‌تواند به استناد همین فقدان سمت به شکایت وی پاسخ ندهد»، ولی مدیر مسئول کیهان با این وجود به این شکایت پاسخ داده است.

بر اساس این گزارش، مطالب روزنامه کیهان درباره حمایت حسن روحانی، رئیس جمهور، و اعضای دولت او از فهرست «امید» در انتخابات مجلس دهم، از جمله دلایل شکایت وزیر دادگستری از این روزنامه بوده است.

به گفته روزنامه کیهان، انتشار مطلبی با عنوان «گزارش یک فاجعه» که در آن سخنان علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس نهم، درباره «تخلفات در قراردادها و معاملات گازی و نفتی» منتشر شده، از دیگر دلایل شکایت از این روزنامه بوده است.

علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرایی که در انتخابات هفتم اسفند از راهیابی به مجلس باز ماند، پیش از برگزاری انتخابات در یک مصاحبه حسین فریدون، برادر رئیس‌ جمهور، را به نقش داشتن در فسادهای مالی متهم کرده و گفت که هر دو هفته یک بار جلساتی در دفتر ریاست جمهوری «برای دلالی و ارتباط با خارج» برگزار می‌شود.

روزنامه کیهان از جمله جدی‌ترین رسانه‌های منتقد حسن روحانی است و بارها با ادبیاتی تند از شخص آقای روحانی و دولت انتقاد کرده است.

در همین زمینه روز سه‌شنبه، ۱۸ خرداد، تیتر و عکس صفحه اول این روزنامه خبرساز شد، عکسی که به گفته دست‌کم یک روزنامه دیگر فقط چاپ آن باعث تعطیلی آن روزنامه می‌شد.

کیهان در این شماره همزمان عکس یک خود را به تصویری از صفحه یک روزنامه ایران با طرح چهره محمدرضا شجریان و نیز عکس‌هایی از بهروز وثوقی، گوگوش و برخی دیگر از چهره‌ها با شجریان اختصاص داد.

در کنار این عکس‌ها نیز عکس‌هایی از ملاقات حسین فریدون، برادر حسن روحانی با مصطفی تاجزاده پس از آزادی این چهره اصلاح‌طلب منتشر شده بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه است و حسین شریعتمداری از سال ۷۲ این سمت را حفظ کرده است.

در همین حال روزنامه کیهان بارها از توافق اتمی وین انتقاد کرده که هیئت نظارت بر مطبوعات برخی از این انتقادها را «مغایر» با مصوبات شورای عالی امنیت ملی خوانده و به این روزنامه تذکر داده است.

حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، نیز پیش از این بارها بدون ذکر نام از روزنامه کیهان و «مصونیت دائمی» آن و دیگر رسانه‌های منتقد دولت انتقاد کرده است.

از جمله وی روز یک‌شنبه، ۷ آبان ۹۴ در سخنانی در نمایشگاه مطبوعات، برخی رسانه‌ها را «پلیس مخفی» خوانده و گفت که از نوشته‌های آنان می‌توان فهمید «فردا چه کسی دستگیر می‌شود».

در دولت حسن روحانی برخی از نشریات مخالف دولت از جمله هفته‌نامه ۹ دی به مدیر مسئولی حمید رسایی و نشریه «یالثارات الحسین»، ارگان انصار حزب‌الله، با حکم هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده، اما پس از مدتی با حکم دادگاه انتشار خود را از سر گرفته‌اند.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته معمولاً نشریاتی که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شده‌اند، برای همیشه از انتشار بازمانده‌اند.

XS
SM
MD
LG