لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

خامنه‌ای به «افسران جنگ نرم» اختیار داد که خود «تصمیم‌گیری و اقدام کنند»


رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد دوباره از امضای سند آموزشی یونسکو در ایران تلویحا به حسن روحانی پاسخ داد که «گزارش درستی» درباره این سند دریافت کرده است. او همچنین از «افسران جنگ نرم» خواست هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری٬ فرهنگی و سیاسی کشور خود دست به کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در اینجا از اصطلاح نظامی «آتش‌به‌اختیار» برای اقدام «افسران جنگ نرم» استفاده کرده و رسما آنها را مختار دانست که خود دست به کار شوند.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، در وب‌سایت آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ وی این اظهارات را در جمع شماری از دانشجویان بیان کرد و افزود: «گاهی اوقات احساس می‌شود دستگاه‌های مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند.»

وی در توضیح منظور خود از «اختلال و تعطیلی» چنین مثال زد: «این که در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این می‌شود مسئله‌ اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئله‌ اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند.»

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به توقف چند ساله پخش دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان از تلویزیون در ماه رمضان است. آقای شجریان سال‌هاست که به دلیل حمایتش از جنبش سبز مغضوب حکومت جمهوری اسلامی است.

به تازگی مرتضی میرباقری، معاون سیمای رادیو تلویزیون ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دلیل پخش نشدن دعای ربنا را مواضع آقای شجریان در سال ۸۸ دانسته و افزود که به زعم وی٬ این استاد آواز ایران در آن سال «اشتباه فاحشی» کرد.

میرباقری گفت که این اتفاق٬ «منعی بوده که خودشان باعث آن شده‌اند. اگر از سوی ایشان احترام به انقلاب، احترام به آزادی،‌ امنیت و حاکمیت ابراز شود، هیچ منعی برای پخش این دعا وجود ندارد.»

علی خامنه‌ای نیز بدون اشاره به نام شجریان و حوادث سال ۸۸ که بارها از آن با عنوان «فتنه» نام برده٬ افزود: «گاهی دستگاه‌های مرکزیِ فکر، فرهنگ و سیاست، دچار اختلال و تعطیلی می‌شوند که در این وضعیت، باید افسران جنگ نرم، با شناخت وظیفه‌ خود، به صورت آتش‌به‌اختیار، تصمیم‌گیری و اقدام کنند.»

حسن روحانی در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری از توقف پخش این دعا در تلویزیون ایران انتقاد کرده بود.

به تازگی نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیران رادیو و تلویزیون خواستار پخش دوباره این مناجات در ماه رمضان شد.

در واکنش به این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی که همزمان با حملات «تروریستی» تهران در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت، در فضای مجازی انتقادهایی به راه افتاده و عده‌ای از گفته او به عنوان صدور «جواز هرج و مرج» نام بردند.

از جمله محسن کدیور در یادداشتی در وب‌سایت خود نوشت: «آتش به اختیار موقعیتی است که ارتباطات نظامی در جنگ گسسته و رزمندگان پراکنده شده‌اند و فرماندهی کل هیچ امیدی به پیشبرد برنامه و نقشه‌هایش از طریق نظم سازمانی ندارد، لذا در تلاش برای بقا با اعلام موقعیت آتش به اختیار چشم امید به آتش کور و بی‌نظم افرادش بسته است.»

به اعتقاد آقای کدیور٬ «اعلام موقعیت آتش به اختیار٬ اعتراف به جواز هرج و مرج است، چرا که فرمانده نظم موجود را عین ضرر یافته است.»

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش که مستقیم و غیرمستقیم و به شکلی منفی به دولت روحانی مربوط می‌شد بار دیگر از امضای سند آموزشی یونسکو از سوی ایران انتقاد کرد.

او در پاسخ به اظهارات روحانی مبنی بر این که درباره این سند «گزارش دروغ» به رهبر داده شده گفت: «برداشت افرادی که خیال می‌کنند ما در این موضوع گزارش‌های درستی نگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالی ‌که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آن که موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد.»

وی از این که «چند نفر در یونسکو یا سازمان ملل، نظام آموزشی ما را بنویسند» انتقاد کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانسته و اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

رئیس ‌جمهوری ایران نیز با آن که در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش، رقبای خود را متهم کرده بود که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده‌اند و در روستاها درباره آن «شبنامه» پخش کرده‌اند٬ گفت که «رفع دغدغه‌ها و رعایت دقیق منویات»‌ خامنه‌ای در این زمینه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

وی که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد،‌ افزود که بسیاری از اسناد و کنوانسیون های مشابه بین‌المللی، به‌ویژه یونسکو، الزام‌آور نیستند و «در مورد سند ۲۰۳۰ هم صراحتا اعلام شده که صرفا درحدود ضوابط دینی، قانونی و فرهنگی خود عمل خواهیم کرد.»

واکنش به «ترقه‌بازی»

علی خامنه‌ای در این دیدار همچنین در واکنش به حملات تروریستی همزمان به آرامگاه روح‌الله خمینی و مجلس شورای اسلامی، اقدامات روز چهارشنبه داعش در تهران را «ترقه‌بازی» خواند.

وی با دفاع از حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق افزود: «اگر چنان چه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. ان‌شاءالله کلک این‌ها کنده خواهد شد.»

اظهارات وی مبنی بر «ترقه‌بازی» خواندن این حملات که منجر به جان باختن ۱۶ شهروند ایرانی و زخمی ‌شدن ده‌ها نفر شد٬ انتقادهایی را در فضای مجازی برانگیخت.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از این که آقای خامنه‌ای حتی به بازماندگان جان‌باختگان نیز تسلیت نگفت انتقاد کرده‌اند.

احتمالا به همین دلیل٬ در متن خبر کامل سخنان وی در دیدار با دانشجویان٬ واژه «ترقه‌بازی» حذف شده و به جای آن از «اتفاقات امروز» یاد شده است.

XS
SM
MD
LG