لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

کیانوش رستمی قهرمان وزنه‌برداری جهان شد


وزنه‌بردار دسته ۸۵ کیلوگرم ایران، عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ را نصیب خود کرد. کیانوش رستمی با مهار وزنه‌های ۱۷۸ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۱۳ کیلوگرم در دوضرب، با مجموع ۳۹۱ کیلوگرم رکورد ایران را نیز ترقی داد.

کیانوش رستمی پیش از این مدال طلای جوانان جهان، عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۱ پاریس و برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن را نیز به خود اختصاص داده بود.

ایران در هشتاد و یکمین دوره مسابقات جهانی به میزبانی قزاقستان با ترکیب مجید عسکری (۵۶ کیلو، مرتضی رضائیان و جابر بهروزی (۶۹ کیلو)، کیانوش رستمی و رسول تقیان (۸۵ کیلو)، کیا قدمی و محسن بهرام‌زاده (۱۰۵ کیلو) و بهداد سلیمی (+۱۰۵ کیلو) شرکت کرده.

از بین این نفرات، امتیاز شش وزنه‌بردار برتر برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریودو ژانیرو محاسبه خواهد شد.

برخلاف ادوار گذشته رقابت‌های گزینشی المپیک که کشورها موظف بودند قبل از مسابقات، شش وزنه‌بردار خود را برای کسب سهمیه معرفی کنند، این بار به صورت خودکار، امتیاز شش وزنه‌برداری که بهترین نتیجه را برای تیم خود به دست بیاورند محاسبه خواهد شد.

برای تیم ایران، نخستین مدال را کیانوش رستمی کسب کرد و نخستین نشان زرین نیز توسط او به دست آمد. رستمی که در اولین حرکت وزنه ۱۷۳ کیلویی را بالای سر برده بود، سراغ وزنه ۱۷۶ کیلویی رفت و با دریافت سه چراغ سفید از داوران، با موفقیت از تخته پائین آمد.

او در آخرین فرصت خود پشت وزنه ۱۷۸ کیلوگرمی ایستاد و ضمن کسب مدال نقره، رکورد یک‌ضرب دسته ۸۵ کیلوگرم ایران را به میزان دو کیلوگرم ارتقا داد. رکورد قبلی در اختیار سهراب مرادی بود که سه سال پیش در جام باشگاه‌های آسیا به ثبت رسیده بود.

رستمی در دوضرب شگفتی‌ساز شد. حرکت اول او را داوران نپذیرفتند و در حرکت دوم نیز ناموفق بود تا در آستانه حذف از مسابقات قرار بگیرد. اما او با درخواست یک کیلوگرم افزایش، در آخرین فرصت‌اش پشت وزنه ۲۱۳ کیلوگرمی قرار گرفت و با مهار آن به عنوان قهرمانی دوضرب و مجموع جهان رسید.

این وزنه‌بردار کرمانشاهی همچنین پس از ۱۵ سال، رکورد مجموع دسته ۸۵ کیلوگرم ایران که در اختیار شاهین نصیری‌نیا بود را به میزان یک کیلوگرم ارتقا بخشید

پس از کیانوش رستمی از ایران، ایوان مارکوف (بلغارستان) با مجموع ۳۹۰ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت و آرتم اوکولوف (روسیه) با ۳۸۵ کیلوگرم توانست مدال برنز را نصیب خود کند. نشان زرین یکضرب هم نصیب ایوان مارکوف شد.

قهرمان دسته ۸۵ کیلوگرم وزنه‌برداری جهان با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت:‌ چه چیزی بهتر از قهرمانی یک ورزشکار می‌توانست مردم را خوشحال کند؟ امیدوارم خودشان پاسخ مردم را بدهند. با تماس‌هایی که از ایران داشتم همه از عملکرد تلویزیون ناراحت بودند. متاسفانه با اینکه حق پخش را خریده بودند این مسابقات به طور کامل از تلویزیون پخش نشد.

کیانوش رستمی یادآور شد: در بازی‌های آسیایی هم باید اول می‌شدم اما نمی‌دانستم که یک حرکت رقیبم مانده و اگر از این موضوع مطلع بودم، هیچگاه اجازه نمی‌دادم حریف چینی مدال طلا را به خود اختصاص دهد.

او درباره قهرمانی‌اش در مسابقات جهانی گفت: پس از اینکه داوران به ناحق در دوضرب، حرکت اولم را خطا تشخیص دادند، باعث شد روحیه‌ام به هم بریزد اما با کمک بهمن زارع ده کیلوگرم بیشتر از وزنه‌هایی که در عمرم زده بودم را به ثبت رساندم چرا که تا بحال هیچگاه مجموع ۳۹۱ کیلوگرم را بلند نکرده بودم تا ثابت شود که بهمن زارع نیز به عنوان سرمربی تیم ملی، عملکرد خوبی دارد.

رستمی گفت: "طی دو سال گذشته بارها فکر خداحافظی از وزنه‌برداری به سرم افتاد اما بهمن زارع کاری کرده است که دیگر به فکر خداحافظی از ورزش نباشم و هدفم قهرمانی در سال آینده و سپس المپیک است."

بهمن زارع سرمربی تیم ملی هم درباره تصمیم داوران برای خطا اعلام کردن حرکت اول کیانوش رستمی در دوضرب گفت: واقعاً سختگیرانه بود. پای کیانوش پس از بالا زدن وزنه، حداقل برای دو ثانیه فیکس شد و این زمان کافی است برای اینکه داوران حرکت را تایید کنند.

زارع درباره لحظات پر استرس پشت صحنه بعد از اینکه کیانوش حرکت دوم دوضرب را از دست داد گفت: رفتار درونی خود ورزشکار از همه عوامل بیرونی مهم‌تر است. هر چقدر هم که مربی تلاش کند، اگر ورزشکار نتواند استرس را در درون خودش کنترل کند فایده‌ای ندارد که خوشبختانه کیانوش در این زمینه استادانه عمل کرد.

XS
SM
MD
LG