لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

وزیر کار از ایجاد ۶۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در ایران خبر داد


در حالی که وزیر کار ایران از ایجاد ۶۰۰ هزار شغل جدید در کشور خبر می‌دهد، الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس، می‌گوید که نسبت به ابتدای کار دولت یازدهم نزدیک به یک میلیون نفر از بازار کار در ایران «خارج» ‏شده‌اند.‏

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، روز جمعه، ۲۲ اسفند، گفت که ۶۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده و بیش از ۶۰۰ هزار بیمه شده جدید به جمع بیمه‌‌شدگان در کشور اضافه شده‌اند.

وی اضافه کرد: «از حدود ۲۳ میلیون شغل شناسایی شده، ۱۵ میلیون شغل مربوط به بیمه‌‌شدگان و بقیه این مشاغل از مشاغل غیربیمه‌ای است.»

آقای ربیعی اشاره‌ای به زمان ایجاد این شغل‌های جدید نکرده است.

مرکز آمار ایران پیش از این از ایجاد ۴۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در شش ماه نخست امسال خبر داده بود، اما برخی از منتقدان نسبت به نحوه محاسبه و رابطه آن با رشد اقتصادی ایران، در برنامه‌های تلویزیونی ابراز شک و تردید کردند.

از جمله غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس، گفته بود: «ظاهرا آمار بيکاران امسال در آمار کاهش بيکاری که اخيرا دولت اعلام کرده لحاظ نشده، چرا که در اين صورت آمار بايد غير از اين باشد.»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، اما روز دوشنبه، ۲۱ مهر، این انتقادها را «غیر کارشناسی و عجولانه» دانست.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس، روز پنج‌شنبه گفت: «در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر نسبت به ابتدای دولت روحانی از بازار کار خارج شده‌اند که شامل اخراج، بازنشستگی و ... بوده است و هرچند دولت مشاغلی را ایجاد کرده، ولی در نهایت این تعداد از افراد از گردونه کار خارج شده‌اند.»

آقای نادران جزئیات بیشتری از این یک میلیون نفر که به گفته او از گردونه کار «خارج» شده‌اند ارائه نکرده است.

درباره نحوه محاسبه نرخ بیکاری در ایران نظرات مختلفی مطرح است.

در همین حال خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، روز چهارشنبه، ۳۰ مهر، بر اساس آمار مرکز آمار ايران گزارش داد که تعداد «بيکاران مطلق» کشور در پايان سال ۱۳۹۲، «دو ميليون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر» بود که «اين تعداد نه تنها در بهار امسال کاهش نيافته، بلکه با ۴۱ هزار و ۶۹۲ نفر افزايش به دو ميليون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر» رسيده است.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های خود افراد شاغل را چنین تعریف کرده است: «تمام افراد ده ساله یا بیشتر که در طول هفته آمارگیری، حداقل یک ساعت در هفته کار کرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل حساب می‌شوند.»

این نوع تعریف و آمارگیری از زمان آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهورسابق ایران، مرسوم شد و تاکنون نیز ادامه دارد، در حالی که پیش از این دولت هر کس را که دست‌کم دو روز در هفته کار می‌کرد شاغل به حساب می‌آورد.

بر اساس گزارش‌ها، با وجود این که بازار کار ایران هنوز موفق به حل مشکل بیکاری متولدان دهه ۶۰ نشده، متولدان دهه ۷۰ نیز وارد بازار کار شده و بخشی از آنان متقاضی کار محسوب می‌شوند.

نرخ بيکاری در سال ۱۳۸۴، زمانی که محمود احمدی‌نژاد سکان دستگاه اجرايی کشور را به دست گرفت، ۱۱.۵ درصد بود و این نرخ در سال ۱۳۹۱ به ۱۲.۲ درصد رسيد.

XS
SM
MD
LG