لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

شکایت وزارت ارشاد از روزنامه مغرب به دلیل درج کاریکاتور احمدی‌نژاد


کاریکاتوری که باعث شکایت ارشاد از روزنامه مغرب شده است
کاریکاتوری که باعث شکایت ارشاد از روزنامه مغرب شده است
یکی از مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، دوم آذرماه، از شکایت این وزارتخانه از روزنامه مغرب، چاپ تهران، به دلیل درج کاریکاتوری از محمود احمدی‌نژاد در همین روز خبر داد.

خبرگزاری فارس در گزارشی که روز جمعه، سوم آذرماه، منتشر شد از قول مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد از شکایت این وزارتخانه به دلیل «کاریکاتور و تیتر یک صفحه نخست» روزنامه مغرب در روز پنج‌شنبه، دوم آذرماه، خبر داد.

روزنامه مغرب در دوم آذرماه ذیل تیتر یک خود با عنوان «ختم سوال» کاریکاتوری چاپ کرده بود که محمود احمدی‌نژاد را لبخندزنان در حال پاره کردن یک برگ کاغذ نشان می‌داد.

مقصود از ختم سوال در این تیتر تازه‌ترین حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای است که روز چهارشنبه، اول آذرماه، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دستور داد که «طرح سوال از رئیس جمهوری را ادامه ندهید»، دستوری که بلافاصله از سوی اعضای مجلس ایران اجرا شد.

طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد روز ۱۹ مهرماه با ۱۰۲ امضا به هيئت رئيسه مجلس ارائه شد و محور آن از جمله «نوسان در بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی، افزايش شاخص تورم رکودی، و عدم پاسخ‌گويی بانک مرکزی به مجلس در مورد مسائل ارزی» بود.

مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در حالی که درج این کاریکاتور را تنها یکی از «تخلفات زیاد» روزنامه مغرب دانسته به خبرگزاری فارس گفته است که چاپ این کاریکاتور «حاکی از بی‌توجهی به منافع ملی و تکالیف قانونی» مطبوعات است.

پدرام پاک‌آیین، مدیرکل مطبوعات ارشاد، همچنین ابراز اطمینان کرده است که هیئت نظارت بر مطبوعات ایران پس از تعطیلات ماه محرم با این «تخلف» روزنامه مغرب «برخورد قاطع» خواهد کرد.

آقای پاک‌آیین ضمن اشاره به این که تاکنون «تذکراتی» به روزنامه مغرب داده شده و از سوی مدیران این روزنامه نادیده گرفته شده همچنین اعلام کرده است که چاپ چنین کاریکاتوری نشانه «تخلف آشکار از ماده شش قانون مطبوعات» کشور است.

در حالی که تعدادی از زندانیان سیاسی کنونی کشور به دلیل «توهین» و بی‌احترامی به محمود احمدی‌نژاد در حبس به سر می‌برند، از سوی دیگر این نخستین بار نیست که چاپ کاریکاتوری در یک نشریه واکنش منفی و تند مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

از جمله اوایل مهرماه سال جاری نیز ۱۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به طرح هادی حیدری در روزنامه شرق اعتراض کردند، اعتراضی که به توقیف این روزنامه انجامید.

در همین مهرماه، پس از آن که روزنامه مغرب مصاحبه‌ای با محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران،‌ را در صفحه اول خود چاپ کرد، مدیرمسئول این روزنامه بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد. به دنبال این اتفاق، دادستان کل کشور اتهام او را «غیرمطبوعاتی» توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG