لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

هفت شبه نظامی «افغان»، کشته‌شده در سوریه، در مشهد دفن شدند


تشییع جنازه «مدافعان حرم» در مشهد
تشییع جنازه «مدافعان حرم» در مشهد

گزارش‌ها از ایران حاکی است، جنازه هفت نفر از نیروهای افغان که در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند، روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، در شهر مشهد تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، جنازه یک نفر از نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز که در شهر سامرای عراق کشته شده در همین روز در شهر لنگرود در استان گیلان به خاک سپرده شده است.

در همین حال بر اساس گزارش‌هایی که خبرگزاری دولتی ایرنا و خبرگزاری «ابنا» منتشر کرده‌اند جنازه حداقل ۱۲ نفر از نیروهای ایرانی و افغان که در جنگ سوریه کشته شده‌اند در اسفندماه در ایران تشییع شده است.

خبرگزاری ایرنا روز پنج‌شنبه خبر داد که جنازه هفت نفر از، به گفته این خبرگزاری، «شهدای مدافع حرم حضرت زینب» در شهر مشهد تشییع و به خاک سپرده شده است.

این خبرگزاری نام این افراد را علیرضا توسلی، رضا بخشی، نعمت‌الله نجفی، جاوید یوسفی، حسین حسینی، محمود حکیمی و قاسم سادات ذکر کرده است.

خبرگزاری ایرنا اشاره‌ای به ملیت این افراد نکرده، اما به گزارش خبرگزاری«ابنا» این افراد ملیت افغان داشته‌اند.

این خبرگزاری از علیرضا توسلی «ملقب به ابوحامد» به عنوان فرمانده تیپ «فاطمیون» و از رضا بخشی «ملقب به فاتح» به عنوان جانشین فرمانده این تیپ نام برده است.

همسر آقای توسلی نیز به این خبرگزاری گفته است که وی از دو سال پیش برای «دفاع از حرم حضرت زینب» به سوریه رفته بوده است.

مرگ این نیروهای افغان در سوریه در حالی است که پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در آبان‌ماه گذشته بر اساس ویدئویی که از گروهی از شورشیان سوری به دست آورده بود و نیز فرستادن خبرنگاری به افغانستان، گزارشی از اعزام گروهی «پیکارجوی افغان به سوریه» منتشر کرد که «در ایران تعلیم دیده و از آن مستمری می‌گیرند».

خبرگزاری ایرنا روز دوم اسفند نیز خبر داده بود که جنازه دو نفر به نام‌های عبدالله حسینی و نورالله حسینی که این خبرگزاری از آنان به عنوان «شهدای مدافع حرم حضرت زینب» نام برده در شهر مشهد تشییع و به خاک سپرده شده است.

به گفته این خبرگزاری، روز هفتم اسفند نیز جنازه دو نفر از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه به نام‌های حسن جعفری و محمد حسینی در شهر اصفهان به خاک سپرده شده است.

این خبرگزاری روز نهم اسفند نیز خبر داده بود که جنازه نعیم رضایی از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه در شهر اشتهارد، از شهرهای نزدیک به کرج، دفن شده است.

پیش از این نیز خبرهای متعددی از مرگ نیروهای ایرانی در سوریه منتشر شده است.

در آخرین مورد، خبرگزاری تسنیم از کشته شدن عباس عبداللهی، از اعضای ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به همراه علی سلطان‌مرادی، «دوست و همراهش» در روز ۲۳ بهمن‌ماه در سوریه خبر داده بود.

پیش از این، در روزهای پایانی مهرماه نیز خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داده بود که جبار دریساوی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، در سوریه کشته شده‌ است.

فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند که برای کمک به دولت سوریه در مقابل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و همچنین کمک به دولت عراق در نبرد‌ها با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، «مستشار نظامی» به این کشور ها فرستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روز پنج‌شنبه جنازه یک نفر از نیروهای سپاه پاسداران در شهر لنگرود در استان گیلان به نام فرهاد خوشه به خاک سپرده شده است.

به گفته این خبرگزاری، وی شامگاه یک‌شنبه، دهم اسفندماه جاری، در شهر سامرای عراق کشته شده است.

در ماه‌های گذشته نیز تعدادی از نیروهای ایرانی در شهر سامرای عراق کشته شده‌اند. از جمله در آخرین مورد خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، از کشته شدن یک «طلبه» جوان ایرانی به نام محمدهادی ذوالفقاری در شهر سامراء عراق خبر دادند.

رسانه‌های ایران روز ۱۸ بهمن نیز خبر داده بودند که سیدرضا حسینی‌مقدم، معاون اطلاعات عملیات لشگر پنج نصر، در جنگ با نیرو‌های گروه حکومت اسلامی در نزدیکی سامرا کشته شده است.

پیش از آن نیز در روز ۲۱ دی خبر کشته شدن یکی از فرماندهان ایرانی حاضر در عراق به نام «مهدی نوروزی» از «اعضای شورای فرماندهی پایگاه بسیج شهید تیموری‌نیا کرمانشاه» در شهر سامرا منتشر شده بود.

روز ششم دی نیز حمید تقوی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه با شلیک «تک‌تیرانداز» گروه داعش در سامرا کشته شد.

شهر سامرا، در ۱۱۰ کیلومتری شمال بغداد، یکی از شهرهای عمدتاً سنی‌نشین و از زیارتگاه‌های مهم شیعیان است.

حرم امامان دهم و یازدهم شیعیان در این شهر واقع شده است.

XS
SM
MD
LG