لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

افزایش «نگران‌کننده» سهم مردان ایرانی در ناباروری


رئيس پژوهشگاه درمان ناباروری ابن‌ سينا خبر داد که سهم مردان ایرانی در ناباروری به دليل «آلودگی‌های آب و هوا، تشعشعات و ديگر دلايل» در سال‌های اخیر از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته که اين امری «نگران‌کننده‌ است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، مهدی آخوندی، رئیس این پژوهشگاه، روز جمعه، دوم مرداد، نرخ ناباروری زوج‌های ايرانی را ۲۰ درصد، اما متوسط نرخ ناباروری در دنيا را بين ۱۲ تا ۱۵ درصد اعلام کرد.

به گفته آقای آخوندی، در ایران ۴۰ درصد از عوامل ناباروری مردانه، ۴۰ درصد زنانه، ۱۵ درصد عوامل محيطی و ۵ درصد عوامل ناشناخته است، اما سهم عوامل مردانه «به دليل آلودگی‌های آب و هوا، تشعشعات و ديگر دلايل به ۶۰ درصد رسيده که اين آمار نگران‌کننده‌ای است».

گفته‌های آقای آخوندی در حالی بیان شده است که حميد چوبينه، مدير مرکز درمان ناباروری رويش هلال احمر، روز ۱۹ خرداد گفته بود که ۴۰ درصد ناباروری‌ها سهم زنان، ۴۰ درصد سهم مردان، ۱۰ درصد مشترک و ۱۰ درصد همچنان ناشناخته است.

به گفته آقای چوبینه، قرار گرفتن افراد در معرض اشعه و امواج از جمله مواردی است که در ایران به ناباروری منجر می‌شود.

در همین حال محمدرضا نوروزی، دبير انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ايران، در دی‌ماه ۹۳ گفته بود که با افزايش امواج الکترومغناطيسی دکل‌های مخابراتی و پارازيت، افزايش ناباروری در شهروندان «دور از ذهن نيست».

به گفته مقامات وزارت بهداشت ایران، سه ميليون از زوج‌های ايران ناباور هستند.

با این حال محمدحسين فائزی، رئيس جهاد دانشگاهی استان قزوين، روز جمعه گفت که «حتی در برخی آمارها تخمين زده شده که شش ميليون زوج نابارور در کشور وجود داشته باشد».

وی اضافه کرد: «در برخی مراکز درمان ناباروری تهران، درمان ناباروری بين ۱۵ تا ۵۰ ميليون تومان هزينه در بردارد و اين در حالی است که اين رقم در مرکز درمان از راه دور ناباروری قزوين بين ۳۰۰ هزار تا ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.»

وزارت بهداشت بر اساس «سیاست‌های کلی جمعیت» که پیش از این توسط رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده به افزایش نرخ باروری و پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری در مردان و زنان موظف شده است.

XS
SM
MD
LG