لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

بار دیگر هشدار نظامیان در مورد ممنوعیت بازدید از اماکن نظامی ایران


یک روز پس از انتشار و تکذیب گفته‌های سخنگوی سپاه پاسداران درباره ممنوعیت بازدید آژانس انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران، سخنگوی ستاد نیروهای مسلح ایران نیز با پافشاری بر همین موضع اعلام کرد که تهران «تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به مراکز نظامی» خود را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، روز جمعه، ۱۹ تیر، با اشاره به «زیاده‌خواهی قدرت‌های استکباری» افزود: «به دو طرف مذاکره می‌گوییم که وارد این حیطه نشوند، چرا که تحت هیچ‌ شرایطی اجازه دسترسی به اماکن نظامی داده نخواهد شد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00
لینک مستقیم


وی تاکید کرد که گفته رهبر جمهوری اسلامی درباره ممنوعیت بازرسی و «هر گونه» دسترسی به اماکن نظامی ایران «قطعی است و خارجی‌ها هرگز به این خواسته نخواهند رسید».

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران تصریح کرد: «توان بازدارندگی نیروهای دفاعی ایران در حالت فعال و پشیمان‌کنندگی قرار دارد.»

یک روز پیش از گفته‌های آقای جزایری، رسانه‌های داخل ایران از قول رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نقل کرده بودند که این نهاد به «هیچ‌ وجه» به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از «اماکن نظامی» را نخواهد داد.

ساعاتی بعد اما پایگاه خبری سپاه پاسداران اخبار منتشرشده در این باره را تکذیب و اعلام کرد که سخنگوی این نهاد «هیچ ‌گونه اظهار نظری» در این باره نداشته است.

تکذیب گفته‌های سخنگوی سپاه پاسداران در حالی است که سخنان وی نخستین بار در خبرگزاری «دفاع‌پرس» وابسته به «بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس» منتشر شد که از نهادهای زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح ایران است.

اما از سوی دیگر موضع‌گیری این فرماندهان نظامی همزمان با ادامه مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱در حالی است که مقام‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی از پیشرفت در روند همکاری‌های خود و رسیدن به تفاهم برای حل اختلافات باقی‌‌مانده سخن گفته‌اند.

«ابعاد نظامی احتمالی» در برنامه اتمی ايران مدت‌هاست که يکی از مسائل حل ‌نشده بين ايران و آژانس است. آژانس خواهان بازرسی از مراکز نظامی «مشکوک» است، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که اجازه بازدید از این مراکز و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران را نخواهد داد.

در همین حال پس از دیدار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در روز پنج‌‌شنبه، ۱۱ تیرماه، یک هيئت پنج نفره آژانس نیز روز دوشنبه به تهران سفر کرد.

پس از سفر این هیئت، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌‌شنبه اعلام کرد که مقامات ارشد آژانس در مذاکرات خود در تهران «پيشرفت‌های بيشتری» داشته‌‌اند، اما حل مسائل باقی‌‌مانده نيازمند کارهای بيشتری است.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد در تیم مذاکره اتمی ایران، نیز پس از سفر آقای آمانو به تهران، ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با ‌آژانس در زمینه ابعاد نظامی احتمالی در برنامه اتمی ابراز امیدواری کرد که در حل این مسئله «پیشرفت حاصل شود».

XS
SM
MD
LG