لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

پورمحمدی درباره مجاهدین خلق: برخی دنبال تطهیر دشمنان خون‌آشام ایران هستند


مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم

مصطفی پورمحمدی، یک عضو کمیته تصمیم‌گیری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی سال ۶۷، در واکنش به انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری، از گروه سازمان مجاهدین خلق به عنوان «دشمنان خون‌آشام ایران» نام برده و گفت که «برخی دنبال تطهیر» این گروه هستند.

وزیر دادگستری کنونی جمهوری اسلامی نخستین عضو از کمیته مذکور است که به انتشار این فایل صوتی واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای پورمحمدی شامگاه پنج‌شنبه، چهارم شهریور، در سخنانی شدیداللحن در شورای اداری استان همدان، گروه سازمان مجاهدین خلق را به گروه حکومت اسلامی (داعش) تشبیه کرد.

وی تاکید کرد که این افراد «چیزی جز خیانت و خباثت و رذالت در پرونده خود ندارند».

آقای پورمحمدی گفت که امسال سالروز ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس جمهوری و نخست وزیر اسبق ایران، «مصادف با توطئه و کینه‌توزی، عناد و ددمنشی دشمنان است و برخی دنبال تطهیر دشمنان خون‌آشام این ملت هستند».

مصطفی پورمحمدی به عنوان نماینده وزارت اطلاعات از اعضای هیئتی بود که به دستور آیت‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان سال ۶۷ تصمیم‌ گرفتند.

در فایل صوتی منتشر شده از آیت‌الله منتظری، او با اشاره به حضور آقای پورمحمدی به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در این هیئت می‌گوید که وزارت اطلاعات روی اعدام زندانیان سیاسی از سال‌ها پیش «نظر داشت و سرمایه‌گذاری کرده بود».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری خواستار توضیح دست‌اندرکاران اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران از جمله آقای پورمحمدی شده بود.

وی در یادداشتی نوشته بود که «خوب است آقایان رئیسی، نیری و پورمحمدی که در متن قضیه بوده‌اند، توضیح بدهند و موضوع را برای مردم روشن کنند و البته اگر قصوری هم در نحوه اجرای حکم بوده است عذرخواهی شود».

پیش از آقای پورمحمدی نیز برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله مجمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری را به معنای تلاش برای «تطهیر» گروه مجاهدین خلق و حمایت از این گروه دانسته‌اند.

احمد منتظری، پسر آیت‌الله منتظری، روز جمعه، ۲۹ مرداد، در رد این اتهام‌ها تأکید کرد که بعضی افراد «جهلاً یا تجاهلاً» صورت مسئله را «تحریف» می‌کنند و انتقاد آیت‌الله منتظری از اعدام زندانیان را به معنای حمایت او از گروه مجاهدین خلق «جلوه می‌دهند».

آقای پورمحمدی روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروز دشمنان ملت بزرگ ایران و انقلاب به منافقان متوسل شدند و این‌ امر نشان می‌دهد دشمنان چقدر مفلوک و جامانده شدند... و دست دشمنان ما چقدر خالی است که سراغ این نکبت‌ها رفتند و با این حال بیشترین تنفر اجتماعی متوجه آنها است.»

در هفته‌های گذشته نیز برخی از مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان انتشار فایل صوتی سخنان آقای منتظری را به برگزاری همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس و حضور ترکی الفیصل، رئیس سازمان سابق اطلاعات عربستان سعودی، در این همایش ربط داده و آن را نشان‌دهنده «برنامه‌ریزی» برای این اقدام دانسته‌اند.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، در واکنش به این اتهام نیز گفته است که ارتباط مقامات عربستان سعودی و مقامات فلسطینی با گروه سازمان مجاهدین خلق، از چند ماه گذشته مطرح بوده و «مطلقاً ربطی» به انتشار این فایل صوتی ندارد.

او با اشاره به حادثه حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران تأکید کرده بود که اگر این حمله توسط «نورچشمی‌های حکومتی» صورت نمی‌گرفت یا «فوراً و باجدیّت» با آن برخورد می‌شد «قطعاً زمینه‌ای» برای ارتباط عربستان سعودی با گروه مجاهدین خلق «ایجاد نمی‌شد».

مصطفی پورمحمدی سال‌ها معاون خارجی وزارت اطلاعات و قائم مقام این وزارتخانه بود که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، و با انتخاب علی یونسی به سمت وزیر اطلاعات برکنار شد.

وی در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، به عنوان وزیر کشور منصوب، اما در سال ۸۷ برکنار شد.

آقای پورمحمدی پس از برکناری از این سمت به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب و در سال ۹۲ به عنوان وزیر دادگستری در دولت حسن روحانی انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG