لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

سعید مرتضوی رسما برای محاکمه «به دادگاه احضار شد»


یکی از وکلای شاکیان سعید مرتضوی، رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی ایران، خبر داد کهجلسه محاکمه او در روز پنجم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. بخشی از پرونده آقای مرتضوی به شکایت خانواده‌های قربانیان کهریزک مربوط می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مصطفی ترک همدانی، وکیل شاکیان سعید مرتضوی، روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، خبر داد که شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران در چند اخطاریه‌ جداگانه، او را به همراه علیرضا دقیقی و پیمان عطار، دیگر وکلای شاکیان سعید مرتضوی و همچنین نماینده سازمان تامین اجتماعی، برای حضور در جلسه محاکمه دعوت کرده است.

به گفته این وکیل دادگستری، احضاریه حضور در جلسه دادگاه رسما به سعید مرتضوی و وکیل او نیز ابلاغ شده است.

پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی در ۱۳ آذر ۹۲ که در آن سعید مرتضوی به تخلفات گسترده مالی بالغ بر میلیارد‌ها تومان متهم شد، مصطفی ترک ‌همدانی، ‌علیرضا دقیقی و پیمان حاج محمود عطار به وکالت از تعدادی از کارگران از آقای مرتضوی شکایت کردند.

در همین حال روز یک‌شنبه، ۱۷ فروردین، پنج تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه سرگشاده‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار پیگیری او برای سرعت بخشیدن به صدور حکم سعید مرتضوی شدند.

در این نامه که به امضای علیرضا محجوب، احمد توکلی، علیرضا زاکانی، نادر قاضی‌‌پور و حسین دهدشتی رسیده بود تاکید شده بود که علی‌رغم گذشت ۱۶ ماه از ارجاع پرونده به قوه قضائیه تاکنون «اقدام خاصی» در این زمینه صورت نگرفته است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه خبر داد که پرونده سعید مرتضوی شامل سه قسمت است که بخش نخست آن در ارتباط با رای نقض شده از سوی دیوان عالی کشور در پرونده کهریزک و ارجاع آن به شعبه هم‌ارز برای رسیدگی مجدد است.

در پرونده کهریزک، شعبه دیوان عالی کشور انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی در خصوص آقای مرتضوی را تایید کرده، اما به جریمه نقدی صادر شده ایراد گرفته بود.

بر اساس گزارش‌های پیشین خبرگزاری ایرنا، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به دلیل «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» سعید مرتضوی را به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم کرده بود.

این در حالی است که به گفته این خبرگزاری «حداقل» جریمه ذکر شده برای این اتهام آقای مرتضوی بر اساس قوانین ۲۰ هزار تومان است، نه ۲۰۰ هزار تومان.

خبرگزاری ایرنا همچنین خبر داد که بخش دیگر پرونده آقای مرتضوی در ارتباط با شکایت اولیا دم محسن روح‌الامینی، یکی از قربانیان حادثه بازداشتگاه کهریزک، به اتهام معاونت در قتل است.

محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر سه جوانی بودند که به دلیل حضور در راهپیمایی‌های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸بازداشت و بر اثر «شکنجه و فشار عصبی» جان خود را در بازداشتگاه کهریزک از دست دادند.

XS
SM
MD
LG