لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

اعتراض مطهری به سرنوشت کنسرت‌ها در مشهد پس از «عقب‌نشینی» جنتی


علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی٬ صرف ‌نظر کردن ارشاد از برگزاری کنسرت در مشهد را «عقب‌نشینی» نامیده و گفت که استان خراسان رضوی «خودمختار» نیست که از قانون برگزاری کنسرت مستثنی باشد.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد، وب‌سایت خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی٬ آقای مطهری این اظهارات را در واکنش به سخنان روز گذشته علی جنتی٬ وزیر ارشاد، مبنی بر صرف‌ نظر کردن وزارت ارشاد از برگزاری کنسرت در مشهد بیان کرد.

گفتگوی الهه روانشاد با مهدی مهدوی آزاد، در مورد اعتراض مطهری به سرنوشت کنسرت ها در مشهد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

وزیر ارشاد روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، گفته بود که «با توجه به مزین بودن شهر مشهد به مرقد مطهر امام رضا، اجرای کنسرت‌ها در این شهر مخالفانی از جمله نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی را داشت که ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با این که این کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آنها در این شهر صرف نظر کردیم».

این موضع‌گیری وزیر ارشاد پس از مخالفت‌های تند احمد علم‌الهدی٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی، رخ داد که گفته بود «در شهر امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار کرد» و «شما اگر کنسرت می‌خواهی جای دیگری زندگی کن، چرا باید یک شهر زیارتی را انتخاب کنید؟».

این در حالی است که هیچ کنسرت موسیقی در ایران بدون مجوز رسمی وزارت ارشاد امکان برگزاری ندارد و مخالفت امام جمعه مشهد به آن معناست که او حتی مجوز وزارتخانه دولت جمهوری اسلامی را نیز قبول ندارد.

علی مطهری صرف ‌نظر کردن از برگزاری کنسرت در مشهد را «غلط» و «نادرست» خوانده و افزود: «کشور که حکومت فدرالی نیست؛ نباید درباره اجرای کنسرت‌ها در استان‌های مختلف تفاوت قائل شد.»

وی در واکنش به سخنان آقای علم‌الهدی هم تذکر داد که خراسان رضوی دارای «خودمختاری» نیست که «قوانین خاصی بر آنجا حکومت» کند.

نایب رئیس مجلس با انتقاد از پذیرفتن خواسته امام جمعه مشهد و نیروهای تندرو در این شهر از سوی ارشاد در زمینه برگزاری کنسرت موسیقی افزود: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نباید زیر بار این موضوع می‌رفت.»

به گفته آقای مطهری، وزیر ارشاد برای این «عقب‌نشینی» می‌تواند در مجلس مورد سوال قرار بگیرد.

وی با بیان این که «معنی ندارد بگوییم که یک استان از قانون مستثنی است»٬ از آن چه «شرایط خاص مشهد» نامید هم انتقاد کرد.

این نماینده مجلس گفت: «این موضوع از کجا آمده است؟ چنین چیزی اصلا معنی ندارد. اگر یک کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست.»

او همچنین در واکنش به اظهاراتی درباره «حریم امام رضا» در مورد اجرای کنسرت‌ گفت که «چیزی به نام حریم امام رضا وجود ندارد.»

احمد علم‌الهدی٬ نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان‌ رضوی، پیش از این گفته بود که مشهد شهر گردشگری نیست که «مراکز عیاشی» در آن توسعه یابد. او همچنین درخواست‌ برای برگزاری کنسرت در مشهد را «اردوکشی در مقابل امام رضا» نامیده بود.

وی به «مدیران و ساکنان» مشهد هم هشدار داده بود که «بدانند این شهر آن ‌قدر دلداده و عاشق دارد که نمی‌گذارند شما در برنامه‌ریزی و عیاشی آزاد باشید».

XS
SM
MD
LG