لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۳

نجفی: روحانی واقعا تلاش می‌کند مسئله حصر حل شود


محمدعلی نجفی
محمدعلی نجفی
محمدعلی نجفی، دبیر کمیته‌ ویژه اقتصادی در دولت حسن روحانی، در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفت که رئیس جمهور ایران «هم‌چنان تلاش می‌کند مسئله حصر حل شود»، چرا که او حل این مسئله را «به سود نظام و همه» می‌داند.

آقای نجفی در این مصاحبه مفصل با روزنامه صبح تهران اشاره می‌کند که حسن روحانی در مقام رئیس جمهور برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز ایران «تلاش‌هایی انجام داده‌اند و دارند انجام می‌دهند».

او در این مصاحبه که روز چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت، منتشر شده گفت: «ایشان هم در این جهت تلاش‌هایی انجام داده‌اند و دارند انجام می‌دهند، چرا که حل این مسئله را به سود نظام، کشور و به سود دولت و همه می‌دانند.»

رفع حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز ایران، یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود، اما در حالی که ریاست جمهوری او به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود هنوز این اتفاق نیفتاده است.

در همین حال در هفته‌های گذشته اخباری از وضعیت نامناسب جسمی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که بیش از سه سال است در خانه خود زندانی هستند منتشر شده است.

رهبران معترضان به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری، روز ۲۹ بهمن‌ماه سال ۸۸ و پس از آن‌ که برای برگزاری یک راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن‌ماه در حمایت از مردم مصر و تونس از وزارت کشور درخواست مجوز کردند، در حصر خانگی قرار گرفتند.

محمدعلی نجفی که هم‌اکنون دبیر کمیته ویژه اقتصادی دولت روحانی است در مقام یک اصلاح‌طلب در این مصاحبه پذیرفته است که رفع حصر از محصوران جنبش سبز «مهم‌ترین مطالبه اصلاح‌طلبان و گروه‌های معترض» در کشور از حسن روحانی است.

او پس از این اشاره می‌کند «تا آن‌جایی که آگاهی دارم» حسن روحانی برای رفع حصر تلاش‌هایی کرده است.

این نکته‌ای است که پیشتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، نیز در اوایل اردیبهشت‌ماه به آن اشاره کرده بود، آن‌جا که گفت «دولت همه اخباری را که در مورد حصر است با حساسیت دنبال می‌کند» و «دولت و شخص رئیس‌جمهور در جهت حمایت و تامین حقوق همه شهروندان جامعه بسیار تلاش می‌کند، چه شهروندانی که آزاد هستند و چه آنهایی که در زندان به سر می‌برند».

آقای نجفی که به گفته خود در مقام فعلی‌اش دست‌کم هفته‌ای یک بار حسن روحانی را می‌بیند با این حال اشاره کرده است که هرگز از خود رئیس جمهور چیزی درباره رفع حصر نشنیده، و فقط نزدیکان حسن روحانی به پرسش‌های او در این باره پاسخ داده‌اند.

او گفت: «از خود ایشان نه، اما از نزدیکان ایشان چند بار پرسیده‌ام و در این باره صحبت شده و گفته‌اند که ایشان واقعا تلاش می‌کنند که مسئله حصر حل شود. ایشان حل این مسئله را به‌راستی حل مشکلی از نظام می‌دانند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، اواخر سال گذشته در جایی گفت که تصمیم حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها در شورای عالی امنیت ملی (به ریاست محمود احمدی‌نژاد و دبیری سعید جلیلی) گرفته شد و پایان دادن به این تصمیم هم بر عهده این شوراست که اکنون حسن روحانی ریاستش را بر عهده دارد و دبیرش علی شمخانی است.

با این حال مقام‌های ارشدی مانند غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، چندین بار گفته‌اند که افرادی بی‌جهت برای آزادی «سران فتنه» تلاش می‌کنند، و این تلاش‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG