لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

انتقاد مطهری از فشار نهادهای امنیتی برای رد صلاحیت‌ در انتخابات شوراها


علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس، می‌گوید پس از تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات٬ وارد شدن «نهادهای غیر ذی‌ربط» برای فشار بر هیئت‌‌های نظارت٬ قانونی نیست و «فشارها» به این هیئت برای ردصلاحیت‌ها از جانب «دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی» بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا٬ آقای مطهری این اظهارات را در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و در جمع خبرنگاران بیان کرد.

وی گفت که در روزهای اخیر٬ نامه‌ای را «مشاهده کردم که دادگستری به هیئت نظارت بر انتخابات ارسال کرده بود، در خصوص رد صلاحیت افرادی که پیش از این در انتخابات شوراها تائید صلاحیت شده بودند.»

وی این اقدام دادگستری پس از تائید صلاحیت افراد٬ بدون آن که شکایتی از آنها وجود داشته باشد را غیرقانونی دانست.

اشاره علی مطهری می‌تواند به موضوعی باشد که روز چهارشنبه رئیس دادگستری استان تهران هم مطرح کرد.

رئیس دادگستری استان تهران با انتقاد از «بی‌اعتنایی» به نظر قوه قضاییه، به تائید صلاحیت برخی از زندانیان سیاسی سابق برای شرکت در انتخابات شوراها اعتراض کرده و خواستار رد صلاحیت آنان شد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا نیز به نقل از مطهری گزارش کرد که «گویا شورای عالی امنیت ملی نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده است.»

نایب رئیس مجلس «ورود نهادهای غیر ذی‌ربط» به موضوع بررسی صلاحیت نامزدها٬ پس از دریافت استعلام از مراجع چهارگانه از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت را موجب تحت فشار قرار گرفتن این هیئت‌ها عنوان کرد.

به گفته وی٬ این موضوع «باعث می‌شود هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تحت فشار قرار گیرد و آنها نیز ممکن است تسلیم شوند و اینگونه حق افراد ضایع می‌شود.»

آقای مطهری همچنین علت رد صلاحیت‌‌ها در انتخابات شوراها در سراسر کشور را «فشار از جانب دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی» دانسته و افزود که در این زمینه «بحث شورای نگهبان [مطرح] نیست.»

وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال٬ چهار مرجعی هستند که در انتخابات شوراها درباره صلاحیت نامزدها از آنها استعلام می‌شود.

برخلاف دیگر انتخابات‌ در ایران که نظارت بر آن به عهده شورای نگهبان است، نظارت بر انتخابات شوراها را هیئتی ۹۰ نفره متشکل از نمایندگان مجلس به عهده دارد.

نایب رئیس مجلس همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود از برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که «با طرح ادعاها و شعارهایی سطح رقابت انتخابات را پایین می‌آورند» انتقاد کرد.

وی گفت: «این که به هر قیمتی کسی بخواهد رأی بیاورد اخلاقی نخواهد بود.»

به گفته مطهری٬ «رفتارها در انتخابات عوامانه شده و کاندیداها گاهی به عوام‌فریبی دست می‌زنند و تمایل دارند از بی‌اطلاعی مردم سوء استفاده کنند.»

اشاره وی می‌تواند به سخنان ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف باشد که وعده ایجاد چند میلیون شغل در سال و افزایش چند برابری یارانه‌ها را مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG