لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

علی مطهری: شاید خود امام رضا هم پای کنسرت می‌نشست


در گفت‌وگویی مفصل با عده‌ای دانشجو، نایب رئیس مجلس ایران از تکرار «بی‌انضباطی مالی گستاخانه» در ایران انتقاد کرد، بخشی از افشاگری‌های اقتصادی در کشور را «سیاسی» دانست٬ خواستار پایان حصر رهبران جنبش سبز شد و احتمال داد که خود امام هشتم شیعیان هم «پای کنسرت می‌نشست».

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان، خبرگزاری دانشجو٬ علی مطهری این اظهارات را عصر روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان بیان کرد.

وی کوتاهی برخی دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی در عمل به وظیفه خود را یکی از دلایل «بی‌انضباطی» مالی در ایران دانسته و افزود: «متاسفانه برخی از جایگاه خود سوءاستفاده می‌کنند و به آشنایان فضل و بخشش می‌کنند.»

آقای مطهری از «دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه» خواست تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و از این که در کشور، «گستاخانه این اتفاقات رخ می‌دهد و تکرار هم می‌شود»٬ ابراز تاسف کرد.

نایب رئیس مجلس در عین حال بخشی از افشاگری‌های اقتصادی اخیر در ایران مثل «رونمایی از فیش‌های نجومی» را «سیاسی» دانسته و گفت: «در دولت در حال حاضر این موضوعات در حال جمع شدن است... بدانید بخشی از این موضوعات را سیاسی کرده‌اند... تا با این حرکات دولت را بکوبانند. مطمئن باشید که این موضوعات و سر و صداها بیش از حد است و این گونه نبوده است.»

به گفته وی٬ «همه موضوعاتی که مطرح می‌شود به معنای اختلاس و خوردن و بردن نیست و باید قوه قضائیه این پول‌ها را برگرداند. این که این جسارت‌ها از کجا پیدا می‌شود جای سوال است.»

فساد گسترده مالی در ایران که به قول احمد توکلی٬ نماینده سابق مجلس٬ حتی دستگاه‌های نظارتی را هم تااندازه‌ای آلوده کرده٬ به حدی رسیده که تقریبا به صورت مکرر اخبار اختلاس‌ها و برداشت‌های میلیاردی افراد شاغل در دستگاه‌های دولتی یا وابسته به دولت منتشر می‌شود.

در ماجرای فیش‌های حقوقی «نجومی» نیز که برای نخستین بار از سوی محافظه‌کاران منتقد دولت افشا شد٬ شماری از اعضای دولت٬ افشاگران را به «سیاسی‌کاری» متهم کردند.

پس از آن بود که ماجرای واگذاری‌های غیرقانونی در شهرداری تهران از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب افشا شد که با وجود بازداشت یاشار سلطانی٬ سردبیر وب‌سایت معماری‌نیوز که نخستین‌ بار اسناد این واگذاری‌ها را منتشر کرد٬ محمدجعفر منتظری٬ دادستان تهران نیز بروز این تخلف‌ها را تائید کرد.

محصوران «تازه یک ‌سال است که اجازه مطالعه پیدا کرده‌اند»

علی مطهری در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر به موضوع حصر میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد اشاره کرده و ادامه حصر آنها را خلاف «قانون اساسی» دانست.

وی هشدار داد: «ادامه حصر به صلاح کشور نیست... و اگر اتفاقی [برای این سه نفر] بیفتد مشکلاتی را برای کشور به وجود خواهد آورد.»

این نماینده مجلس بار دیگر محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس جمهوری پیشین ایران و شورای نگهبان را هم در حوادث سال ۸۸ مقصر دانسته و خواستار محاکمه محصوران از طریق مجاری قانونی شد.

وی ادامه داد: «متاسفانه در حال حاضر این افراد شش سال در حصر هستند و این حصر شوخی نیست و تازه یک سال است که اجازه دیدن تلویزیون و مطالعه به افراد داده شده است و ما باید این موضوع را خاتمه بخشیم و حصر را تمام کنیم.»

مطهری همچنین به این موضوع اشاره کرد که «برخی» معتقدند نظر رهبر جمهوری اسلامی «بر ادامه حصر است و بنابراین هیچ کس اقدامی نمی‌کند.»

وی این نگاه را «خطرآفرین» دانسته و به جوانان و طرفداران اسلام هم هشدار داد که «گمان نکنند حفظ و نجات اسلام با سلب آزادی بیان محقق می‌شود.»

اظهارات وی در شرایطی بیان می‌شود که افراد وابسته به جریان تندرو در ایران همواره مدعی شده‌اند که موسوی٬ کروبی و رهنورد در بهترین شرایط به سر می‌برند و نظام برای حفظ جان‌ خود آنها در حصر قرارشان داده است.

در همین حال حسن روحانی که یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش٬ تلاش برای رفع حصر این سه نفر بود٬ هنوز نتوانسته در این زمینه موفقیتی به دست آورد.

«شاید امام رضا هم پای کنسرت می‌نشست»

علی مطهری همچنین به لغو کنسرت‌ها در مشهد اشاره کرده و گفت با «افراط و تفریط» در این زمینه مخالف است.

وی گفت: «شاید اگر امام رضا هم بود پای کنسرت می‌نشست. برخی می‌گویند حریم امام رضا را حفظ نمی‌کنید که این موضوعات نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.»

اشاره وی به جنجال چندماهه برگزاری چند کنسرت در مشهد است که تنها به دلیل مخالفت احمد علم‌الهدی٬ نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد٬ با وجود داشتن مجوز از ارشاد٬ مرتب لغو می‌شود.

در این میان به نظر می‌رسد کوتاه آمدن وزارت ارشاد در مقابل خواسته علم‌الهدی و دیگر نیروهای تندرو در مشهد٬ موجب شد امامان جمعه چند شهر دیگر ایران از جمله قم هم با برگزاری کنسرت در شهرها و استان‌هایشان مخالفت کنند.

آقای مطهری در همان زمان با انتقاد از اقدامات امام جمعه مشهد گفته بود خراسان رضوی دارای «خودمختاری» نیست که قوانین خاصی بر آنجا حاکم باشد.

وی همچنین در واکنش به سخنان علم‌الهدی که گفته بود کنار گنبد امام رضا نمی‌توان کنسرت برگزار کرد گفته بود: «چیزی به نام حریم امام رضا وجود ندارد.»

XS
SM
MD
LG