لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

نماینده مجلس: دولت دریافت مالیات از آستان قدس را پیگیری کند


محمود صادقی
محمود صادقی

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران گفت که آستان قدس رضوی، بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح و ستاد اجرایی «فرمان‌ امام» باید مالیات بدهند.

محمود صادقی روز شنبه، ۱۹ تیر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این مطلب را مطرح کرده و از دولت یازدهم خواست تا «با اقتدار و جسارت در راستای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی» اقدام کند.

آقای صادقی افزود که این موسسه‌ها و نهاد‌ها «بنا بر ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» باید مالیات بپردازند.

وی مسئولیت اجرا نشدن این ماده را بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی اعلام کرده و گفت این نهاد‌ها باید در این خصوص «پاسخگو» باشند.

صادقی همچنین با انتقاد از برخورد «منفعلانه دولت» در این رابطه گفت: «دولت باید توضیح دهد که چه مانع یا مشکلی در راه اجرای این قانون وجود دارد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس در عین حال اعلام کرد که هفته آینده این موضوع را در کمیسیون پیگیری خواهد کرد.

آقای صادقی همچنین از ابراهیم رئیسی٬ تولیت جدید آستان قدس رضوی، خواست به «تکلیف قانونی» خود در پرداخت مالیات عمل کند.

انتقاد‌های این نماینده مجلس در شرایطی مطرح شده کهکامل تقوی‌نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در پیامی اعلام کرد که اجرای طرح جامع مالیاتی به عنوان «اقدام ۹۵» در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

آستان قدس رضوی و برخی دیگر از نهاد‌ها در ایران سال‌هاست که از پرداخت مالیات معاف هستند و تلاش‌های نمایندگان مجلس برای تصویب و اجرای قانونی در خصوص الزام این نهاد‌ها به پرداخت مالیات تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.

ریشه معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی به دهه شصت خورشیدی و تصمیم دولت وقت برای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه این آستان باز می‌گردد که با مخالفت روح‌الله خمینی مواجه شد.

آقای خمینی در آن سال به میرحسین موسوی‌٬ نخست وزیر وقت، دستور داد که «آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف می‌‏‌باشند.»

آستان قدس رضوی در شهر مشهد، زیر نظر متولی حرم و موقوفات علی بن موسی‌الرضا اداره می‌شود. این آستان شامل مجموعه حرم، دستگاه‌ها، نهادها، ادارات فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و درمانی است.

در آذرماه سال ۱۳۹۳ مجلس ایران در طرحی خواستار لغو معافیت مالیاتی بنیادهای خاص شد.

با این حال نمایندگان در این طرح عنوان کرده بودند که نهادهایی مثل آستان قدس رضوی، بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان می‌توانند «مشروط به اذن ولی‌فقیه» مالیات بر عملکرد پرداخت کنند.

«اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی» یکی از محورهای طرح اقتصاد مقاومتی آیت‌الله خامنه‌ای است، طرحی که به منظور کاهش وابستگی ایران به کشورهای دیگر در دو سال اخیر به اجرا گذاشته شده٬ اما نهاد‌های تحت مدیریت وی تاکنون از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG