لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

۲۳۰ نماینده مجلس حصر رهبران جنبش سبز را «قانونی» دانستند


«۲۳۰ نماینده» مجلس ایران در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، در بیانیه‌ای ضمن «قانونی» دانستن حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش سبز ایران، از قوه قضاییه خواستند تا «بعد از اتمام مهلت شورای عالی امنیت ملی» درباره این دو «تصمیم‌گیری» کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، این نمایندگان بر «نگهبانی» از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره «خط قرمز بودن فتنه» تاکید کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، پنجم شهریور، «فتنه» را از جمله «خطوط قرمز» حکومت دانسته و از وزرای دولت حسن روحانی خواسته بود بر «فاصله‌گذاری با آن پایبند باشند».

آقای خامنه‌ای و نزدیکان او از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان«فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

این نمایندگان مجلس روز سه‌شنبه همچنین در بیانیه خود تصریح کردند: «نه تنها حصر سران فتنه را اقدامی قانونی می‌دانیم، بلکه منتظریم تا قوه قضاییه بعد از اتمام مهلت شورای عالی امنیت ملی با جدیت نسبت به ظلم‌کنندگان حق ملت ایران و کسانی که به دنبال از بین بردن حق‌الناس در انتخابات سال ۸۸ بودند تصمیم‌گیری کنند.»

نامه این ۲۳۰ نماینده مجلس تنها دو روز پس از نامه سرگشاده علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، به رئیس قوه قضاییه و تاکید او بر «غیرقانونی» بودن حصر آقایان موسوی و کروبی منتشر شده است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از بهمن سال ۸۹ بدون محاکمه و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی به ریاست وقت محمود احمدی‌نژاد در حصر خانگی به سر می‌برند.

رئیس قوه قضائیه ایران نیز روز چهارشنبه، ۱۰ دی، حصر آنان را «قانونی» و منطبق با وظایف تعریف شده در اصل ۱۷۶ قانون اساسی برای شورای عالی امنیت ملی دانسته بود.

اما آقای مطهری روز یک‌شنبه، ۱۴ دی، در نامه‌ای این سخنانصادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، را «به بازی گرفتن قانون اساسی و قوه قضاییه» خواند.

نمایندگان مجلس در نامه روز سه‌شنبه خود همچنین از «همه نهادها و رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما» به دلیل بزرگداشت روز ۹ دی تشکر کرده‌اند.

به گفته این نمایندگان مجلس، صداوسیمای جمهوری اسلامی با «برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده» و با تهیه میزگرد،‌ اخبار و گزارش‌های «روشنگرایانه» به «مطالبه» رهبر جمهوری اسلامی «پاسخ درخور» داده است.

نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸، در پی اعتراضاتی چند ماهه که با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات صورت گرفت، تظاهراتی با فراخوان شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در حمایت از حکومت و علیه معترضان برپا شد.

هواداران اصولگرای جمهوری اسلامی از آن پس از این تظاهرات به عنوان «حماسه ۹ دی» یاد می‌کنند.

با فرا رسیدن سالگرد این تظاهرات در سال جاری، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان با انتشار مصاحبه‌هایی شدیدا به معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ حمله کردند.

خبرگزاری خانه ملت اشاره‌ای به نام «۲۳۰ نماینده» امضاکننده این نامه نکرده است.

در سال ۸۸ نیز برخی از نمایندگان حامی دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس خبر داده بودند که صد نماینده مجلس ایران از میرحسین موسوی شکایت کرده‌اند.

حمید رسایی و روح‌الله حسینیان از جمله نمایندگان مجلس هشتم بودند که این خبر را اعلام کردند، اما حاضر به افشای نام دیگر نمایندگان امضاکننده این شکایت‌نامه نشدند.

XS
SM
MD
LG