لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

اعتراض نمایندگان مجلس به «سلب آزادی» از منتقدان روحانی


صد نماینده مجلس ایران در نامه‌‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستند که به جای، به گفته آنان، «پرداختن به مسائل حاشیه‌ای یا توهین و تحقیر منتقدین» به حل مشکلات متعدد اقتصادی و فرهنگی مردم ایران بپردازد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، چهارم اسفند، در نامه خود نوشتند: «متأسفانه جناب‌عالی به جای استقبال از انتقادات دلسوزانه منتقدان به عنوان حق قانونی آنها، در نطق‌های مختلف خود توهین‌های متعددی را نثار آنها کرده‌اید.»

امضاکنندگان این نامه «نسبت دادن کم‌سواد، بی‌شناسنامه، بزدل، صبی یتشیخ، بروند جهنم، تازه به دوران رسیده‌ها، نداشتن عقل سالم» را از جمله «توهین‌های» حسن روحانی به منتقدان خود ذکر کرده‌اند.

در ادامه این نامه آمده است: «جناب‌ آقای رئیس جمهور! آیا روند توهین به منتقدین نقطه پایانی خواهد داشت یا مسیر توهین کردن و سلب آزادی‌های مشروع و شکایت از آنها همچنان ادامه خواهد داشت؟»

از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی، تعدادی از نمایندگان مجلس ایران، به‌ویژه اعضای جبهه پایداری، شدیدا به انتقاد از عملکرد دولت او خصوصا در حوزه‌های سیاست خارجی، امور داخلی و فرهنگی پرداخته‌اند.

در آخرین مورد، در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه سال جاری، تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین تعدادی از خطیبان نماز جمعه تهران از پیاده‌روی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با جان کری، همتای آمریکایی‌اش، شدیدا انتقاد کردند.

پس از این انتقاد‌ها حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۱۱ بهمن گفت: «برخی گاهی برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند، از آنها می‌پرسیم که مرد حسابی برای چه برای آن طرفی‌ها کف می‌زنی؟ می‌گویند انتقاد می‌کنیم و انتقاد چیز خوبی است؛ ‌ای خدا عقل سالم را به بدن سالم بده.»

آقای روحانی همچنین روز ۲۰ مرداد سال جاری نیز در جمع سفیران جمهوری اسلامی در خارج از کشور با انتقاد شدید از «تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی» افرادی که، به گفته وی، از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی هراس دارند، آنها را «بزدل سیاسی» نام داد.

نمایندگان مجلس در بخش دیگری از نامه روز سه‌شنبه خود تاکید کردند: «آقای رئیس جمهور! چه ضرورتی دارد که آن قدر آرای شکننده ۷ دهم درصدی خود را به رخ منتقدان بکشید و از آنان بخواهید که مسئولیت‌های خود را ترک کنند و جای خود را به کسانی بدهند که در فتنه یا از فتنه‌گران بودند و یا از ساکتین.»

این نامه خطاب به آقای روحانی می‌افزاید: «شما در عمل که همین کار را می‌کنید و کسی از اصولگرایان را باقی نگذاشته‌اید، لااقل شعارش را ندهید.»

حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با کسب بیش از ۱۸ میلیون رأی، هفتمین رئیس‌جمهور ایران شد. نتایج نهایی اعلام شده توسط وزارت کشور ایران حاکی از اختلاف ۱۲ میلیونی میزان آرای آقای روحانی با نزدیک‌ترین رقیب او، محمدباقر قالیباف، بود.

پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی برخی از اصولگرایان نسبت به حضور معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در سمت‌های مدیریتی و به گفته آنان «حذف نیروهای اصولگرا» اعتراض کرده‌اند.

از جمله محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، روز ۱۶ بهمن در این باره گفت:‌ «حذف اصول‌گرایان از پست‌ها از درو کردن هم گذشته است.»

پیش از آن نیز احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، بارها نسبت به گفته او «چیدن مهره‌های فتنه» در دولت حسن روحانی اعتراض کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان وی از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان« فتنه» نام می‌برند.

در مقابل این انتقادها، برخی از حامیان حسن روحانی از حملات به گفته آنان «تندرو‌ها» به دولت انتقاد می‌کنند.

از جمله در آخرین مورد، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، گفته است: «دولت روحانی در مقابل اقیانوسی از خرابی‌هاست. با خزانه خالی و توپخانه‌ای پر در روبه‌رویش از تندرو‌ها. از اقلیتی افراطی که همه جور امکانات در انتخابات ۹۲ داشتند و شکست خوردند. از صدا و سیما تا ده‌ها تریبون ریز و درشت دیگر. همه می‌خواستند که خط اعتدال پیروز نشود که شد. حالا همه جمع شده‌اند که انتقام رأی مردم را از دولت منتخب آنها بگیرند.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز شنبه، دوم اسفند، نیز گفته بود که مشکلات باقی مانده از دولت قبل برای دولت آقای روحانی از مشکلات باقی‌مانده از دوره جنگ ایران و عراق هم «بدتر» است.

XS
SM
MD
LG