لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۱

انتقاد ۵۲ نماینده از تائید صلاحیت‌ افراد «مسئله‌دار» در انتخابات شوراها


شماری از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی از تائید صلاحیت افراد «مسئله‌دار» در انتخابات شوراها به دست هیئت مرکزی نظارت بر این انتخابات انتقاد کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه، دوم خرداد، در نسیم‌آن‌لاین٬ ۵۲ نماینده در نامه خود به رئیس مجلس مدعی «تخلفات گسترده» هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها شدند.

در این نامه آمده که این هیئت صلاحیت افرادی با سابقه «فساد اخلاقی، مالی و شرب خمر یا مشکلات شدید امنیتی» را تائید کرده است.

این ۵۲ نماینده به نام فرد خاصی که به گفته آنها دارای این مشکلات بوده٬ اشاره نکردند٬ اما مدعی شدند که این افراد٬ «کتباً مورد رد وزارت اطلاعات و سایر مراجع قانونی و امنیتی بوده‌اند.»

این نمایندگان علاوه بر انتقاد از تائید «کاندیداهای مسئله‌دار» در اواخر شب منتهی به انتخابات٬ از رد صلاحیت «افرادی که یک هفته در ستادها تبلیغ نموده‌اند و هزینه‌هایی متقبل شده و فاقد مشکل خاصی هم بوده‌اند، در ساعت آخر شب منتهی به انتخابات روز جمعه» ابراز تاسف کردند.

در این نامه آمده که این دو اتفاق موجب شد «تعدادی از افراد مسئله‌دار و دارای مشکلات مالی، اخلاقی و امنیتی که در استعلامات مکرر مراجع قانونی چهارگانه نیز به آن کتباً اشاره شده»٬ به شوراهای شهرها راه یابند.

این نمایندگان از هیئت مرکزی نظارت به این دلیل که با اقدامات خود٬ موجب شد «فرصت مناسبی برای تبیین و انتقاد مشکلات امنیتی و اخلاقی و مالی» این افراد وجود نداشته باشد٬ انتقاد کردند.

به عقیده این ۵۲ نماینده٬ این موضوع٬ «لطمات جبران‌ناپذیری به جایگاه‌های شوراهای شهرها و روستاها که همانا پارلمانی محلی هستند و به شأن و جایگاه مجلس وارد کرده» و به همین دلیل باید به «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس» ارجاع داده شود.

این نامه در حالی نوشته شده که پیش از این رئیس ستاد انتخابات کشور گفته بود تعداد نامزدهای رد صلاحیت‌شده از سوی هیئت‌های نظارت و اجرایی به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

با این حال رسانه‌های محافظه‌کار از تائید صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات که در اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بودند، انتقاد کرده بودند.

غلامحسین اسماعیلی٬ رئیس دادگستری استان تهران نیز با انتقاد از «بی‌اعتنایی» به نظر قوه قضاییه، به تائید صلاحیت برخی از زندانیان سیاسی سابق برای شرکت در انتخابات شوراها اعتراض کرده و خواستار رد صلاحیت آنان شده بود.

به نظر می‌رسد عبدالله مومنی از فعالان سابق دانشجويی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) و از مسئولان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و عماد بهاور، رئيس شاخه جوانان نهضت آزادی ايران که هر دو در سال ۸۸ بازداشت و به تازگی پس از پنج سال زندان آزاد شده‌ بودند٬ از جمله این افراد هستند.

برخلاف دیگر انتخابات‌ها در ایران که نظارت بر آن به عهده شورای نگهبان است، نظارت بر انتخابات شوراها را هیئتی حدودا ۹۰ نفره متشکل از نمایندگان مجلس به عهده دارند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG