لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

دولت ایران حذف چهار میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران را تکذیب کرد


سخنگوی دولت ایران ضمن «اظهار تعجب» از انتشار خبری به نقل از او درباره حذف چهار میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران گفت که دولت باید «با تدبیر و تعقل» اقدام به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد کند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، همچنین از دستور حسن روحانیبرای «پیگیری» موضوع ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، خبر داد.

روز دوشنبه برخی از رسانه‌های ایران به نقل از سخنگوی دولت خبر دادند که از آغاز سال جاری چهار میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران در کشور حذف شده‌اند.

آقای نوبخت اما ضمن تکذیب این گزارش‌ها تاکید کرد: «آیین‌نامه اجرایی حذف اقشار پردرآمد تهیه شده است که بخشی از آن در جلسه گذشته هیئت دولت بررسی شد و بخشی از آن نیز در جلسه آینده هیئت دولت بررسی می‌شود.»

مجلس ایران پس از رفع ایرادهای شورای نگهبان به قانون بودجه سال ۹۴، تعیین مصداق خانوارهای پردرآمد برای قطع یارانه نقدی آنها را به دولت واگذار کرد تا بر اساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار، محل سکونت و میزان درآمد آنها تصمیم بگیرد.

بر اساس گزارش‌ها، «فرایند» حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است.

در همین حال علی ربيعی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايران، روز سه‌شنبه خبر داد که سامانه اعتراض به حذف یارانه نیز راه‌‌اندازی شده است.

آقای ربیعی روز ششم اردیبهشت نیز از حذف یارانه ۲۰۰ هزار نفر از افراد پردرآمد خبر داده بود.

در این حالی است که پنج روز پیش از آن، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، تاکید کرده بود که یارانه «هیچ گروهی» حذف نشده است.

در همان روز علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، نیز گفته بود که تعداد افراد حذف شده از فهرست دریافت یارانه نقدی «قابل ملاحظه» نیست.

طرح پرداخت یارانه‌ نقدی در ایران از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در این مدت چگونگی اجرای آن به یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های اقتصادی دولت تبدیل شده ‌است.

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها بر کسری بودجه برای پرداخت یارانه‌های نقدی تاکید کرده‌اند، اما با این حال، پرداخت این یارانه‌ها همچنان ادامه دارد.

در همین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که از سال ۸۹ به بعد در نتیجه «فشار هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی بر منابع عمرانی» ۵۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ربیعی تاکید کرد: «سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور بود، در حالی که ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد.»

دستور روحانی برای «پیگیری» موضوع ممنوع‌التصویری محمد خاتمی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستور حسن روحانی برای پیگیری موضوع ممنوع التصویری محمد خاتمی گفت: «در جلسه هیئت وزیران رئیس جمهوری دستور پیگیری این مسئله را دادند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی اضافه کرد: «طبعا مجامع و انجمن‌های مختلف نظراتی دارند و آقای رئیس جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی آن چه لازم باشد را انجام خواهد داد.»

مجمع روحانیون مبارز در نامه‌ای به حسن روحانی اقدام قوه قضاییه در منع رسانه‌ها از درج تصویر و ذکر نام محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، را «خلاف موازین قانونی و حقوقی» دانسته و از او خواسته بود از این اقدام قوه قضاییه جلوگیری کند.

در همین حال محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز، روز ۱۷ اردیبهشت خبر داد که دفتر رئیس جمهوری ایران، در نامه‌‌ای به «قوه قضائیه» پاسخ به سوال این تشکل سیاسی درباره ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی را خواستار شده است.

دو روز پس از این سخنان آقای مقدم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، از پاسخ به این که مقامات قضایی نامه‌‌ای از حسن روحانی درباره ممنوع التصویر بودن محمد خاتمی دریافت کرده‌اند یا نه خودداری کرد و گفت که «از خودشان سوال کنید. آقای روحانی، معاون یا سخنگوی ایشان هیچ‌وقت چنین حرفی نزده‌اند.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در مصاحبه‌‌ای با سالنامه روزنامه «اعتماد» از مذاکره دولت یازدهم با قوه قضائیه درباره موضوع ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی خبر داده و تاکید کرده بود که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌‌ای در این باره نداشته است.

XS
SM
MD
LG