لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۵

سخنگوی دولت وجود مصوبه برای ممنوعیت تصویر خاتمی را رد کرد


سخنگوی دولت ایران می‌گوید که شورای عالی امنیت ملی در هیچ زمانی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «من هم عضو این شورا هستم و به خاطر ندارم در جلسه‌ای مصوبه‌ای در این مورد داشته باشیم، بنابراین مسئله مطرح شده با موضوعاتی مرتبط می‌شود که سخنگوی قوه قضاییه بیان فرمودند.»

وی در عین حال اضافه کرد: « در این مورد باید بگویم که من این موضوع را از سخنگوی محترم قوه قضاییه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای شنیده‌ام که ایشان شخصیت قانونمندی است و اگر مطلبی بگوید حتما مستند قانونی دارد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۲۷ بهمن در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر جرم بودن انتشار تصویر و مطالب مربوط به آقای خاتمی گفته بود: «شورای عالی امنیت ملی یا قوه قضاییه در مورد افرادی تصمیم گرفته و آنها را به عنوان سران فتنه محسوب کرده‌اند که دستگاه قضا می‌تواند در این راستا دستور دهد که مثلا رسانه‌ها حق انتشار تصویر و مطالبی از آن شخص را ندارند که در غیر این صورت برخورد می‌شود.»

جز این، سخنگوی قوه قضاییه تاکنون هیچ «مستند قانونی» که سخنگوی دولت از آن سخن گفته ارائه نکرده است.

این در حالی است که به گزارش وب‌سایت خبری «یزدانه»، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ایران، نیز گفته است که در این زمینه «هیچ گونه مصوبه‌ای چه در روزهای اخیر وچه در سال ۸۸ از سوی شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد».

به گفته آقای انتظامی، دستور ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار آقای خاتمی «به صورت شفاهی به مدیران مسئول روزنامه‌ها گفته شده است».

در همین زمینه پیش از این برخی از وب‌سایتهای خبری اعلام کرده بودند که مقامات قوه قضائیه در جلسه‌ای با مدیران مسئول مطبوعات ایران ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر آقای خاتمی را به صورت شفاهی به آنان اعلام کرده‌اند.

در همین حال علی مطهری، نماینده تهران، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، درباره «ایجاد محرومیت از حقوق اجتماعی برای رئیس‌جمهور اسبق» تذکر کتبی داده است.

آقای مطهری روز شنبه، ۹ اسفند، نیز گفته بود که شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای برای ممنوع کردن اخبار و تصاویر محمد خاتمی ندارد.

با این همه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، تاکید کرد که «دستور قضایی» برای ممنوعیت انتشار تصاویر و مطالب مربوط به محمد خاتمی به «قوت خود باقی است».

روز هفتم اسفند سایت «جماران» پایگاه رسمی موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی همراه با سایت «بهارنیوز»، به دستور قوه قضائیه و به دلیل انتشار تصاویری از آقای خاتمی مسدود و یک روز بعد، پس از حذف این تصاویر رفع فیلتر شدند.

XS
SM
MD
LG