لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

یادی از ثابت ایمانی، صدایی که خاموش شد


نورالدین ثابت ایمانی
نورالدین ثابت ایمانی
صدای نورالدین ثابت ایمانی حدود ساعت شش بامداد روز سه‌شنبه، چهاردهم شهریورماه، پس از سال‌ها کار و تلاش در گستره اطلاع‌رسانی خاموش شد.

نورالدین ثابت ایمانی که پس از انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷ صدا و چهره‌اش از رسانه‌های گوناگون خبری از شهر لس‌آنجلس آمریکا شنیده و دیده می‌شد، کار خود را ابتدا ۵۳ سال پیش با اعلام برنامه و سپس گویندگی خبر در اولین فرستنده تلویزیونی در تهران آغاز کرد و سپس وارد رادیو ایران شد و ضمن اجرای برنامه‌های خبری، در برنامه‌های گوناگون گل‌های رنگارنگ هم به شعرخوانی می‌پرداخت.

با شروع کار سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران در سال ۴۵ خورشیدی، ثابت ایمانی هم وارد این سازمان شد و با راه‌اندازی شبکه دوم تلویزیون ملی ایران با مدیریت زنده‌یاد ایرج گرگین، کار تلویزیونی نورالدین ثابت ایمانی هم قوام بیشتری یافت.

با وقوع انقلاب اسلامی، ثابت ایمانی هم ایران را ترک کرد و سر از لس‌آنجلس درآورد و تا پیش از بیماری‌اش با رسانه‌های گوناگون خبری این شهر و در این اواخر با تلویزیون پارس همکاری داشت.

فریدون فرح‌اندوز، صدا و چهره آشنای رادیو و تلویزیون، که حدود دو ماه پیش با نورالدین ثابت ایمانی در بیمارستان دیداری داشته از بیماری او این طور به ما می‌گوید:‌

آخرین باری که من نورالدین ثابت ایمانی را دیدم حدود دو ماه پیش بود. درسفری که به لس‌آنجلس داشتم شنیدم که بیمار شده و به بیمارستان منتقل شده است.

همراه با سهراب اخوان به بیمارستان رفتم. متاسفانه یک غده در مغز ایشان تشخیص داده شده بود که بر تکلم و تعادل بدن اثر می‌گذارد. در نتیجه او تعادل بدنش را از دست داده بود و نمی‌توانست راه برود و مردی که تمام عمرش صحبت کرد دیگر صحبت هم نمی‌توانست بکند.

نورالدین ثابت ایمانی از گویندگان پیش‌کسوت بود. می‌خواستم نظر شما را راجع به ویژگی کاری ثابت ایمانی جویا شوم.

نورالدین ثابت ایمانی‌‌ همان طور که گفتید پیش‌کسوت همه ما بود. من بی‌‌‌نهایت به او احترام می‌گذاشتم و صدایش را بی‌‌‌نهایت دوست داشتم. فکر می‌کنم یکی از برجسته‌ترین گویندگان خبر بود در تمام طول تاریخ رادیو و تلویزیون ملی ایران.

و به همین دلیل هم بود که‌‌ همان طور که به خاطر شما هم هست، از او دعوت کردیم. وقتی که ما خبر شبکه دوم تلویزیون ملی ایران را به سرپرستی زنده‌یاد ایرج گرگین به راه انداختیم، خبر شبکه دو با خود شما آقای میریان و نورالدین ثابت ایمانی و من شروع شد که با هم می‌نشستیم و خبر‌ها را به آگاهی تماشاگران می‌رساندیم.

نورالدین ثابت ایمانی در مورد نحوه ارائه خبر به گمان من یکی از برجسته‌ترین‌ها بود و صدای او که همچنان در گوش‌ها هست، همچنان ماندگار خواهد ماند و چندین نسل از این صدا خاطره خواهند داشت. او در آمریکا هم به فعالیت‌های خودش ادامه داد تا به امروز که این فاجعه پیش آمد.
XS
SM
MD
LG