لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

رئیس انرژی اتمی ایران: سرویس اطلاعاتی بریتانیا را فریب دادیم


فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با روزنامه عربی الحیات که روز پنج‌شنبه، ۳۰ شهریور، منتشر شد ادعا کرد که ایران در یک عملیات ضدجاسوسی و «با هدف گمراه کردن ام آی ۶»، سرویس اطلاعاتی بریتانیا، اطلاعات نادرستی را منتشر کرده و همین اطلاعات بی‌اساس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز انعکاس یافته است.

به گفته فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همین اطلاعات غلط «مبنای تصمیم‌گیری آژانس بین‌المللی نیز قرار گرفته است».

آقای عباسی دوانی در گفت‌و‌گو با روزنامه عربی «الحیات» اعلام کرده است که ایران «به منظور حفاظت از مراکز هسته‌ای خود» و منافع اقتصادی کشور و همچنین گمراه کردن سرویس‌های جاسوسی خارجی «به عمد» اطلاعات نادرستی را پخش کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مصاحبه همچنین دید‌بان اتمی سازمان ملل را متهم کرده است که بر پایه همین اطلاعات نادرست به دست آمده از آژانس‌های اطلاعاتی، «پیشاپیش» ایران را محکوم کرده است.

این مقام عالی‌رتبه اتمی در ایران در مصاحبه خود تأکید می‌کند: «بعضی مواقع ما جایی که ضعفی نداریم از خود ضعف نشان می‌دهیم. بعضی مواقع هم در جایی که قدرتمند نیستیم، خود را قوی نشان می‌دهیم و بعد می‌بینیم که همین موارد در بحث‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح می‌شوند.»

پیشتر در روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران باید در برابر نگرانی‌های موجود بابت تلاش‌ها و تحقیقاتش در راستای دسترسی به بمب [اتمی] پاسخ‌گو باشد.

آژانس در عین حال اتهام‌های مطرح شده از سوی تهران مبنی بر «نفوذ تروریست‌ها» به این نهاد بین‌المللی را بدون پاسخ گذاشت.

جمهوری اسلامی پیشتر نیز بارها و حتی در موردی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به جاسوسی و درز دادن اطلاعات محرمانه متهم کرده است.

یک روز قبل از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پی ملاقات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، با فریدون عباسی دوانی، آقای آمانو در بیانیه‌ای تصریح کرد که ایران باید برای شفاف‌سازی درباره نگرانی‌های موجود درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود با بازرسان آژانس همکاری کند.

اما تهران اتهام ‪وجود هر گونه اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد و مکرراً اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران تنها با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌شود.
XS
SM
MD
LG