لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

حضور «فعال» اسرائیل در مشورت‌ها در مورد برنامه اتمی ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (راست)، در کنار رئیس جمهور فر انسه
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (راست)، در کنار رئیس جمهور فر انسه
نخست وزیر اسرائیل از حضور فعالانه کشورش در مشورت‌ها با شش قدرت جهانی بر سر تنظیم پیمان اتمی ژنو با ایران خبر داد.

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه شب، هفتم آذر، در بیت‌المقدس گفت که مشارکت دادن اسرائیل در این رایزنی‌ها برای این است که توافقی باید به دست آید که توان هسته‌ای نظامی را از ایران بگیرد.

ایران و شش قدرت جهانی بامداد یک‌شنبه گذشته توافق شش ماهه‌ای را امضا کردند که نخستین پیمان پس از ده سال مذاکرات پرچالش میان جامعه جهانی با ایران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی بود.

پس از اجرای دوره شش ماهه و نظر به پای‌بندی طرفین به تعهداتی که در این توافق موقتی مطرح شده است، طرف‌ها باید مذاکرات برای پیمان نهایی را آغاز کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در روزهای گذشته گفته است که مذاکرات برای تنظیم پیمان نهایی در هفته‌های آینده آغاز می‌شود.

در همین حال مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه، ششم آذر، گفت که هنوز تاریخ آغاز پیمان موقت شش ماهه تعیین نشده است.

بنیامین نتانیاهو با حملات لفظی شدید توافق موقتی با ایران «اشتباه تاریخی» نامیده و از گروه ۵+۱ به سختی انتقاد کرده و برخی از وزیران دولت او نیز صراحتا آمریکا را به «خیانت» به اسرائیل متهم کرده‌اند.

آقای نتانیاهو پنج‌شنبه شب در مراسم عید یهودیان، حنوکا، جشن «نور و روشنایی»، در بیت‌المقدس، در حالی که شمع‌های شمعدان حنوکا را روشن می‌کرد، گفت که رسیدن ایران به جنگ‌افزار اتمی «بزرگ‌ترین ظلمت و تاریکی» را بر جهان حاکم خواهد کرد و «تهدید بزرگی برای دنیا خواهد بود».

در همین حال روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز پنج‌شنبه نوشت که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از نتانیاهو خواسته است از انتقادهای علنی از پیمان اتمی ژنو با ایران دست بکشد.

به نوشته واشینگتن پست، اوباما در این مکالمه تلفنی در روز یک‌شنبه گذشته، به نتانیاهو توصیه کرده است با خودداری از انتقادهای علنی از شش قدرت، هیئتی را برای هماهنگی دیدگاه‌های اسرائیل با آمریکا راهی واشینگتن کند.

متعاقب این دعوت، آقای نتانیاهو روز دوشنبه از اعزام قریب‌الوقوع هیئتی به ریاست یوسی کهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به واشینگتن خبر داد.

در همین حال، نشریه آمریکایی تایم پنج‌شنبه، هفتم آذر، به نقل از یک افسر ارشد در ارتش اسرائیل نوشته بود که موعد رزمایش مشترک نظامی اسرائیل و آمریکا «عامدانه» برای شش ماه دیگر که با پایان مهلت شش ماهه به ایران مصادف است تعیین شده است.

این افسر اسرائیلی این مانور و موعد آن را «پیامی به ایران» توصیف کرده است.

به گفته این افسر ارتش اسرائیل، ایالات متحده «از حدود یک سال قبل تصمیم گرفته بود کمتر در رزمایش های مشترک با کشورهای دیگر مشارکت کند» و این که حاضر است شش ماه دیگر این مانور بزرگ نظامی را با اسرائیل انجام دهد حائز «اهمیت فراوان» است.

در همین زمینه یک نماینده مجلس اسرائیل نیز به این نشریه گفته است که آمریکا می‌خواهد نشان دهد که گزینه نظامی در برابر ایران همچنان بر روی میز است.

مقامات اسرائیلی در روزهای گذشته گفته‌اند که «توافق بد» با ایران در صورتی که توان هسته‌ای نظامی این کشور را خنثی نکند، گزینه نظامی را «تقویت» می‌کند.

این در حالی است که سخنگوی ارتش آمریکا به رسانه‌های کشورش گفته بود، رابطه‌ای میان رزمایش شش ماه دیگر با اسرائیل با رخدادهای منطقه خاورمیانه وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG