لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

«اکثریت» مردم اسرائیل توافق اتمی را برای این کشور خطرناک می‌دانند


نتایج نظرسنجی‌های افکار عمومی در اسرائیل نشان می‌دهد که اکثر مردم اسرائیل از مواضع مخالف دولت این کشور در برابر توافق نهایی اتمی قانع شده و باور دارند که این توافق برای آینده اسرائیل «خطرناک» است.

برخی از مردم اسرائیل نیز گفته‌اند از حمله اسرائیل به ایران حمایت می‌کنند.

از روز سه‌شنبه، ۲۳ تیر، که دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق نهایی بر سر برنامه اتمی ایران در مذاکرات وین اعلام شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و دولتمردان او در صف نخست مخالفت با این توافق قرار گرفته‌اند.

به گفته آقای نتانیاهو و دولت او، اسرائیل خود را به این معاهده بین‌المللی «متعهد» نمی‌داند و «از هر چه که در توان دارند برای جلوگیری از عملی شدن این توافق استفاده خواهند کرد».

بر اساس نظرسنجی دو روزنامه راستی جروزالم پست و «معاریو هاشووعا» ۷۸ درصد از یهودیان اسرائیلی گفته‌اند که توافق ایران و قدرت های جهانی برای اسرائیل «خطرناک» است.

در این نظرسنجی تنها ۱۵ درصد معاهده را برای اسرائیل خطر ندانسته و ۱۷ درصد نیز بی‌نظر بوده‌اند.

نتایج این نظرسنجی روز جمعه، ۲۶ تیر، منتشر شد.

۷۱ درصد از سوال‌شونده‌های اسرائیلی گفته‌اند که معاهده یادشده ایران را به تولید بمب اتم «نزدیک‌تر» می‌کند؛ ۱۲ درصد گفته‌اند که ایران با این توافق از توانایی اتمی نظامی دور می‌شود و هفت درصد ارزیابی نداشته‌اند.

۴۷ درصد از پرسش‌شوندگان نیز گفته‌اند که اگر دولت نتانیاهو حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را عملی کند از آن حمایت خواهند کرد؛ ۳۵ درصد مخالفت کرده و ۱۸ درصد گفته‌اند که نمی‌توانند تصمیمی بگیرند.

۵۱ درصد در این نظرسنجی گفته‌اند که نتانیاهو باید «از همه امکانات برای متقاعد کردن کنگره آمریکا جهت رد توافق با ایران استفاده کند»؛ ۳۸ درصد گفته‌اند که نتانیاهو باید از راه به همکاری کشاندن باراک اوباما علیه توافق با ایران اقدام کند؛ و ۱۱ درصد گفته‌اند که نمی‌دانند چه راهی می تواند موثر باشد.

این نظرسنجی تلفنی یک روز پس از اعلام توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، از میان ۵۰۱ یهودی و عرب ساکن اسرائیل انجام شده و احتمال خطا در آن ۴.۲ درصد است.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل نیز روز سه‌شنبه تنها ساعاتی پس از اعلام توافق میان ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، اقدام به نظرسنجی تلفنی از اسرائیلی‌ها کرده بود که در آن نیز ۷۵ درصد گفته بودند سخنان نتانیاهو در مورد «خطرات حیاتی» این توافق برای اسرائیل، آنها را قانع کرده است.

اما در نظرسنجی شبکه ده ۳۷ درصد از حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران حمایت کرده بودند، هرچند که ۶۰ درصد گفته بودند نتانیاهو حتی به قیمت تیره تر شدن روابط دولتش با اوباما باید از نفوذ خود در کنگره آمریکا برای رد توافق با ایران استفاده کند.

این در حالی است که مخالفت شدید نتانیاهو با معاهده میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ مناسبات اسرائیل با آمریکا و بسیاری از کشورهای مهم غربی را بحرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG