لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

«توفان توافق هسته‌ای» در شبکه‌های اجتماعی


عکس مربوط به شادی مردم در تهران پس از توافق لوزان
عکس مربوط به شادی مردم در تهران پس از توافق لوزان

تنها دقایقی پس از حصول توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ در وین، خبرگزاري‌های ايران از «توفان توافق هسته‌ای» در شبکه‌های اجتماعی و ابراز شادی گسترده در میان مردم و چهره‌های شناخته‌ شده‌ فرهنگی و سياسی و اجتماعی خبر دادند.

در همین حال تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی از اثرات منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این توافق سخن گفته‌اند.

با این حال برخی از نمايندگان مجلس و چهره‌های اصولگرا در ایران برگزاری جشن برای توافق اتمی وین را «دادن آدرس غلط به دشمنان» خوانده و تاکيد کرده‌اند که توافق اتمی وين هنوز نهایی نیست و پس از تائيد شورای عالی امنيت ملی ايران و کنگره آمريکا معتبر خواهد بود.

برخی از نمايندگان مجلس ايران مانند احمد توکلی نیز خواستار «استقبال گرم» از تيم مذاکره‌کننده اتمی ايران شده‌اند.

خبرگزاری خبرآن‌لاين، دقايقی پس از انتشار خبرها از توافق ايران و گروه ۵+۱ خبر داد که «توفان توافق هسته‌ای» در شبکه‌های اجتماعی آغاز شده است.

اين خبرگزاری متن ابراز خوشحالی تعدادی از هنرمندان از توافق اتمی مانند بهرام رادان، حميد فرخ‌نژاد، مهراب قاسم‌خانی، نرگس محمدی، رويا علمی، نيلوفر خوش‌خلق، و اشکان خطيبی را که در شبکه‌ها منتشر شده بازنشر کرده است.

به گفته اين خبرگزاری، همچنين به دليل مراجعه زياد مردم بعضی از وب‌سايت‌های خبری ايران در لحظاتی از دسترس خارج شده است.

با این حال صبح روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، تعدادی از نمايندگان مجلس ايران از جمله عليرضا زاکانی، نماينده تهران، تاکيد کردند که «برگزاری جشن زودرس به دشمن آدرس غلط می‌‌دهد».

در همين حال خبرگزاری فارس نيز مصاحبه‌هايی از برخی از چهره‌های سياسی اصولگرا را منتشر کرده که گفته‌اند برگزاری جشن هسته‌ای باعث «تضعيف» جايگاه ايران در عرصه سياست خارجی خواهد شد.

در روزهای گذشته گزارش‌هايی در برخی وب‌سايت‌های ايران و شبکه‌های اجتماعی درباره برگزاری مراسم جشن پس از توافق احتمالی میان ايران و گروه ۵+۱ منتشر شده بود.

پس از تفاهم اتمی لوزان نيز برخی از شهروندان تعدادی از شهرهای ايران با حضور در خيابان‌ها شادمانی خود را از اين توافق ابراز کردند.

از سوی دیگر ساعاتی پس از اعلام حصول توافق اتمی در وین برخی از نمايندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی درباره اثرات این توافق سخن گفتند.

در همین حال احمد توکلی، نماينده تهران در مجلس، گفت که لغو تحريم‌های غرب در درازمدت می‌تواند ۳۰ درصد از هزينه‌های واردات و همچنين ريسک سرمايه‌گذاری در ايران را کاهش دهد.

به گزارش شبکه خبر، وی در عين حال اضافه کرد: «اگر ۱۰۰ ميليارد دلاری که ذخيره داريم يک دفعه خرج شود مصيبت بزرگی رخ خواهد داد.»

اشاره آقای توکلی می‌تواند به صد ميليارد دلار از دارایی‌های ايران باشد که بر اساس گفته برخی از مقامات ايران و دولت آمريکا در دیگر کشورها بلوکه شده است.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به دستیابی به توافق هسته‌ای افزود: «بعد از توافق، چند ماه زمان نیاز داریم تا پس از طی مراحل اجرایی از سوی ایران و غرب، آثار برداشته شدن تحریم‌ها به طور کامل خود را نشان دهد.»

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به توافق وین از راه‌اندازی کمیته جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اتاق تهران خبر داد.

وی همچنین خواستار بازنگری در شیوه مدیریت‌های اقتصادی ایران در دوران «پساتحریم» شده است.

وی همچنین با اشاره به فاصله گرفتن اقتصاد ایران از فضای بین‌المللی در دوران تحریم خواستار بازسازی فضای روابط بین بخش خصوصی ایران و اقتصاد جهانی در دوران پس از تحریم شد.

حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهرا و کارشناس مسائل اقتصادی، نیز بهبود فضای کسب و کار به سود بخش خصوصی را مهم‌ترین اولویت اقتصاد کشور در شرایط پس از تحریم دانست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی تاکید کرد که اصلاحات ساختاری باید در فضای کسب و کار کشور اتفاق بیفتد و بدون این اصلاحات عملاً شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم نخواهد بود.

روز سه‌شنبه تعدادی از شخصیت‌های سیاسی ایران از تاثیرات توافق احتمالی ایران و گروه ۵+۱ در تحولات منطقه سخن گفتند.

از جمله محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس دفتر او، به خبرگزاری ایلنا گفت که این توافق می‌تواند در بازگرداندن آرامش به منطقه خاورمیانه نیز تاثیرگذار باشد.

در همین حال صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه، روز سه‌شنبه درباره تاثیرات توافق درباره برنامه اتمی ایران گفت که عربستان به ایران پیشنهاد داده که «شما سوريه را رها کنيد تا ما هم یمن را رها کنیم».

برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی ایران نیز ساعاتی پس از اعلام توافق وین در بیانیه‌هایی این توافق را تبریک گفتند.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس، نیز با اشاره به حملات پیشین گروه موسوم به «دلواپسان» به تیم مذاکره اتمی ایران گفت که «امروز تندروها باید از آنها عذرخواهی کنند».

XS
SM
MD
LG