لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

احتمال نگارش «نخستین پیش‌نویس» توافق جامع اتمی در چند روز آینده


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که «نخستین پیش‌نویس» توافق جامع اتمی ایران و گروه ۵+۱ در «در چند روز آینده» به روی کاغذ بیاید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره ایران، روز جمعه، ۱۱ اردیبهشت، در عین حال تصریح کرد: «نخستین پیش‌نویس پر از موارد اختلافی خواهد بود و به قول ما پرانتز‌هایی خواهد داشت که باید بعداً درباره آنها تصمیم‌گیری شود.»

آقای عراقچی از «وجود ضمائم برای این پیش‌نویس» خبر داده و گفت که کارشناسان کار روی «ضمائم» را نیز شروع کرده‌اند تا روی «جزئیات و مسائل» بحث شود.

وی روند نگارش این پیش‌نویس در دو ماه پیش رو را «سنگین» و «دشوار» خواند و افزود: «بنای ما بر این است که هر چند روز که لازم شود، برای این کار در نیویورک بمانیم.»

به گفته آقای عراقچی، مکان دور بعدی نشست نگارش متن توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران جایی در «اروپا» خواهد بود.

نگارش متن توافق نهایی ایران و گروه ۵+۱ از روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد و نخستین موضوع این متن چگونگی برداشتن تحریم‌های ایران اعلام شد، هدفی که به گفته عباس عراقچی دستیابی به آن «پیچیده» و دشوار خواهد بود.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، دو عضو ارشد تیم مذاکره‌‌کننده اتمی ایران، از روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، طی مذاکره با هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگارش این متن را در نیویورک ادامه داده‌اند.

در حالی که به گفته خبرگزاری تسنیم مذاکرات برای نگارش این متن تا روز سه‌‌شنبه هفته آینده ادامه پیدا می‌کند،یک دیپلمات ناشناس ایرانی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبر دادکه مذاکرات تا دو سه روز آینده و «احتمالا تا دوشنبه» در نیویورک ادامه دارد.

این دیپلمات ایرانی درباره میزان پیشرفت در نگارش متن توافق نهایی نیز گفت که«کار سخت است، اما پیش می‌رویم».

ايران و کشورهای گروه ۵+۱ روز ۱۳ فروردين در لوزان سوئيس با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که «چارچوب» توافق نهايی را مشخص کرده‌اند، چارچوبی که به تفاهم لوزان معروف شد.

در پی تفاهم لوزان، قرار است ایران و قدرت‌های جهانی تا روز ۱۱ تیرماه آینده به سند جامع و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG