لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

عراقچی از آمادگی ایران «برای هر سناریویی» در مذاکرات خبر داد


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران با تاکید بر این که ایران در مذاکره با گروه ۵+۱ برای «هر سناریویی» آمادگی دارد در عین حال گفت که توافق نهایی «به احتمال بسیار قوی» تا پیش از ضرب‌الاجل تیرماه دست‌یافتنی خواهد بود.

عباس عراقچی در مصاحبه‌ای با آپا، خبرگزاری اتریش، گفت که «هرچند که خوش‌بینم»، این خوش‌بینی برای ایران «به معنای پذیرش هر توافقی نیست».

وی اضافه کرد: «تمام طرف‌ها خواستار توافق خوب هستند و برای ایران توافقی خوب است که حقوق مشروع را ارج نهاده و به تحریم‌ها پایان دهد.»

آقای عراقچی تاکید کرد: «ما تمام احتمالات را در نظر گرفته‌ایم و لذا بر اساس آن برای تمام سناریو‌ها آماده‌ایم.»

یک روز پیش از این سخنان آقای عراقچی، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت ایران، خبر داده بود که برنامه ششم توسعه کشور با سه سناریوی «عادی»، «به نتیجه نرسیدن» مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ و «به نتیجه رسیدن» این مذاکرات تدوین خواهد شد.

تهران و گروه ۵+۱ اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا روز ۱۱ تیرماه به توافقی جامع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یابند.

در همین حال آقای عراقچی گفت: «به گمان ما، حل بخش‌های فنی توافق در صورتی که خواست و اراده قوی وجود داشته باشد دشوار نخواهد بود. اگر قضیه این طور باشد، توافق نهایی به احتمال بسیار قوی تا پیش از ضرب‌الاجل دست‌یافتنی خواهد بود.»

این عضو ارشد در تیم مذاکره اتمی ایران روز پنج‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، گفته بود که نگارش پیش‌نویس متن نهایی توافق هسته‌ای یک یا دو هفته دیگر زمان می‌برد و هنوز اختلافات میان طرفین بسیار است.

سومین دور از گفت‌وگوهای ایران و گروه ۵+۱ برای نگارش متن توافق جامع هسته‌ای که از روز سه‌‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، آغاز شده بود جمعه شب، ۲۵ اردیبهشت، پایان یافت و دور جدید مذاکرات قرار است از هفته آخر ماه جاری میلادی از سر گرفته شود.

همزمان با پایان دور دیگری از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ برای نگارش متن توافق جامع هسته‌‌ای، تعدادی از امامان جمعه ایران در نماز جمعه روز ۲۵ اردیبهشت تاکید کردند که اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی در پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای پیش‌بینی نشده است.

یک روز پیش از این سخنان، آقای عراقچی تاکید کرده بود که «بررسی مراکز غیرهسته‌ای» ایران مبتنی بر وجود «شرایط خاص» و به صورت «دسترسی مدیریت‌شده برای نمونه‌گیری محیطی» خواهد بود.

وی روز یک‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، نیز «دسترسی مدیریت‌شده» به مراکز نظامی ایران را «نمونه‌برداری محیطی» خوانده بود.

در سخنانی مشابه، علی‌‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز دوشنبه، ۷ اردیبهشت، گفته بود که «بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غیرهسته‌ای نمونه‌‌برداری کنند».

بر پایه پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای یا همان ان‌پی‌‌تی که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌‌دانند از تاسیسات هسته‌‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

XS
SM
MD
LG