لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

نتانیاهو: ایران در حال ساخت موشک با هدف آمریکاست


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
نخست وزیر اسرائیل در ادامه مصاحبه‌های خود با رسانه‌های جهانی علیه ایران در جریان سفرش به آمریکا، مدعی شده است که ایران در حال ساخت موشک قاره‌پیمای جدیدی با این هدف است که روزی آمریکا را نیز هدف قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه، یازدهم مهر، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس خطاب به افکار عمومی آمریکا گفت: «ایرانی‌ها پیشاپیش موشک دوربرد برای ضربه زدن به اسرائیل دارند؛ اگر این موشک قاره‌پیما را می‌سازند برای ضربه به کشور شماست.»

به گفته نخست وزیر اسرائیل، نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز از این خطر آگاه هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو در مصاحبه دیگری نیز گفت که موشک قاره‌پیمایی که ایران در دست تکمیل دارد «می‌تواند به کلاهک هسته‌ای نیز مجهز شود».

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه، نهم مهر، یک هفته پس از نطق روسای جمهوری آمریکا و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی تندی علیه شخص حسن روحانی و برنامه اتمی ایران بیان کرد و خواهان قائل شدن گزینه نظامی جدی‌تر علیه ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور شد.

نتانیاهو پس از این سخنرانی نیز مدت سه روز دیگر در آمریکا ماند تا در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مهم آمریکا و جهان نظرات خود علیه برنامه اتمی ایران را تکرار کند.

او در نیویورک همچنین در اولین مصاحبه خود با یک رسانه فارسی‌زبان در گفت‌وگو با بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت که «باید یک توافق هسته‌ای جدی به دست آید، نه حرف پوچ، زیرا اسرائیل ساده‌لوح نیست» و خطاب به حسن روحانی افزود که مبادا بخواهد اسرائیل را «به بازی بگیرد».

آقای نتانیاهو در این مصاحبه اصطلاح «حرف پوچ» و واژه «ساده‌لوح» را به زبان فارسی بیان می‌کند.

طبق گزارشی که دفتر نتانیاهو در اختیار رسانه‌های اسرائیل گذاشته است، او در مصاحبه با کامبیز فتاحی، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی، می‌گوید: «اسرائیل خواهان راه حل سیاسی برای برنامه اتمی ایران است، اما این راه حل باید واقعی و کامل باشد.»

نتانیاهو در این مصاحبه حسن روحانی را کمتر از نطق روز سه‌شنبه مورد حمله شخصی قرار داده و به جای آن سخنان تند خود را متوجه آیت‌الله علی خامنه‌ای کرده است.

نتانیاهو در این گفت‌وگو، روحانی را «نماد اشتیاق مردم ایران برای تغییر و دموکراسی» توصیف کرده، اما گفته است نه او، که آیت‌الله خامنه‌ای در ایران تصمیم‌گیرنده نهایی است.

به گزارش وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، آقای نتانیاهو در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی این را نیز خطاب به مردم ایران گفته است که «بعد از سقوط رژیم کنونی ایران، ملت ایران می‌تواند دوباره مانند گذشته دوست ملت یهود باشد»، اما می‌افزاید: «اگر حکومت شما به بمب اتمی برسد، شما هرگز از زیر بار این دیکتاتوری آزاد نشده و تا ابد برده این حکومت خواهید بود.»
XS
SM
MD
LG