لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

پوشش زنده تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای هسته‌ای ژنو

با پایان یافتن مذاکرات اتمی ایران و کشورهای ۵+۱، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، نمایندگان دو طرف، با صدور بیانیه‌ای مشترک و شرکت در کنفرانس خبری با «لحنی مثبت» از ادامه مذاکرات در ۲۰ نوامبر خبر دادند.

۲۱:۳۰ ۱۶.۸.۱۳۹۲
عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت: «تدوین متن تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ از فردا آغاز می‌شود.»

به گزارش ایسنا، عراقچی درباره روز اول مذاکرات گفت: «ملاقات‌های دوجانبه امروز بسیار خوب بود. گفت‌وگوهای مفیدی صورت گرفت. هنوز برای قضاوت زود است اما شخصا امیدواری‌هایم از پیش از مذاکرات بیشتر شده است.»
وی افزود: «مذاکرات با سه کشور اروپایی بسیار مفید بود. همین طور مذاکرات دو جانبه با آمریکا که منجر به جلسه آمریکایی‌ها با خانم اشتون شد.»

معاون وزارت خارجه ایران در ادامه گفت که ملاقات با روسیه و چین هم خوب بوده است.

این مقام وزرات خارجه ایران اظهار داشت: «در حال آماده شدن برای ورود به متن تفاهم‌نامه هستیم و امیدواریم از فردا این گفت‌وگوها آغاز شود که مشخص نیست چه میزان طول بکشد.»

وی درباره اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه متن تفاهم‌نامه ایران و ۱+۵ هفته آینده منتشر می‌شود گفت: «نمی‌توانم این موارد را تایید کنم. اما درباره واقعیت مذاکرات می‌توانم بگویم مذاکرات تاکنون به خوبی پیش رفته است و از فردا مکتوب کردن موضوعات آغاز می‌شود. اما مکتوب کردن موضوعات هم به هر حال پروسه طولانی مدت و سخت و زمان‌بری است.»
۲۱:۳۸ ۱۶.۸.۱۳۹۲
بهای نفت روز پنجشنبه در بازارهای جهانی اندکی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در طول چهار ماه گذشته رسید. افزایش ارزش دلار در برابر یورو و احتمال توافق هسته‌ای با ایران از دلایل این کاهش قیمت عنوان شده است.
۲۱:۴۷ ۱۶.۸.۱۳۹۲
کاخ سفید: اگر پیشرفتی حاصل شود گروه ۱+۵ تخفیف محدود، هدفمند و بازگشت‌پذیر تحریم‌ها را بررسی می‌کند.
۲۲:۱۳ ۱۶.۸.۱۳۹۲
جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت در ازای«اقدامات ملموس و قابل اثبات» از سوی ایران گروه ۱+۵ «تخفیف محدود، هدفمند و بازگشت‌پذیر» در مورد تحریم‌های ایران را مدنظر قرار خواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید با این حال گفت این تخفیف در شاکله اصلی تحریم‌ها تاثیری نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی گفت اگر از سوی ایران این اقدامات صورت نگیرد این تخفیف‌ ملغی شده و احتمالا تحریم‌های شدیدتری وضع خواهد شد.
۲۲:۱۸ ۱۶.۸.۱۳۹۲
مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران در حاشیه گفت‌وگوهای ژنو با همتای بریتانیای خود سایمون گس دیدار کرد. ایرنا گزارش داده قرار بر این شده که دو کشور به زودی سفرای غیرمقیم خود را معرفی کنند.
۲۲:۲۵ ۱۶.۸.۱۳۹۲
مهز گزارش داد عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا در نشست دو جانبه با آمریکا هیات ایرانی وارد مباحث تحریم شده‌است یا نه، گفت: «با همه هیات‌ها وارد بحث تحریم شدیم و تحریم بخشی از مذاکرات است و بدون پرداختن به موضوع رفع تحریم‌ها هیچ راه‌حلی موفق نخواهد بود و پا نمی‌گیرد با همه در مورد تحریم‌ها بحث کردیم.»

در این دور از مذاکرات کارشناسان تحریم‌ها نیز از وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی، تیم ایران را همراهی می‌کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگار رادیو فردا در ژنو گفت گفت‌وگوی دوجانبه یک ساعته با هیات ایرانی جدی و پرمایه بوده است.
۲۲:۳۴ ۱۶.۸.۱۳۹۲
ظریف در گفت‌وگو با امانپور: آماده‌ایم به برخی از نگرانی‌های فوری ۱+۵ بپردازیم

بیشتر

XS
SM
MD
LG