لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

تاکید پرز بر لزوم افزایش مطالبات جهانی از ایران


شیمون پرز (راست) در کنار جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا
شیمون پرز (راست) در کنار جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، که به اجلاس اقتصادی جهانی در داووس سوئیس رفته است، می‌گوید او و نخست وزیر اسرائیل در دیدارهای خود با سران جهانی در این همایش، تاکید خواهند کرد که مطالبات جامعه بین‌المللی از ایران باید افزایش یابد.

آقای پرز روز چهارشنبه، دوم بهمن، در آغاز سفر خود به داووس به رادیوی اسرائیل گفت: «آغاز اجرای توافق موقت هسته‌ای و تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد از سوی ایران کافی نیست، بلکه باید برنامه موشک‌های دوربرد ایران و حمایت این کشور از تروریسم جهانی را نیز هر چه بیشتر در دنیا مطرح کرد.»

شیمون پرز در خصوص سخنرانی حسن روحانی که برای ظهر روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، در اجلاس داووس برنامه‌ریزی شده بود نیز گفت: «ما در زمان سخنرانی او در جلسه نخواهیم بود، هرچند که می‌خواهیم بدانیم وی چه حرف تازه‌ای دارد.»

شیمون پرز همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و تسیپی لیونی، مذاکره‌کننده ارشد این کشور، از چهارشنبه به اجلاس جهانی اقتصادی داووس رفته‌ است.

سخنرانی نتانیاهو در اجلاس داووس برای عصر پنج‌شنبه و ساعاتی پس از سخنرانی حسن روحانی تعیین شده است.

آقای نتانیاهو هفته گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی کانادا گفته بود که اگر ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد، وی حاضر به دیدار با حسن روحانی، حتی در اجلاس داووس است.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ عکسی از هواپیمای اسرائیلی «العال» و هواپیمای «ایران‌ایر» را که حامل مقامات اسرائیل و ایران در سفر آنها به سوئیس بوده‌اند، در فرودگاه این کشور منتشر کرده است که این دو هواپیما در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و نماد «سپرداوود» و «الله» بر بال انتهایی هر یک از هواپیماها دیده می‌شود.

نتانیاهو در روزهای گذشته گفته بود که توافق اتمی شش ماهه‌ای که اجرای آن این هفته آغاز شد کافی نیست و اسرائیل منتظر توافق هسته‌ای نهایی با ایران می‌ماند که «باید برنامه اتمی ایران را به طور کامل برچیند».

نتانیاهو توافق هسته‌ای سوم آذر میان ایران و شش قدرت را «اشتباه تاریخی» نامیده و از کاهش تحریم‌ها علیه ایران که بر اساس این توافق از سی‌ام دی آغاز شد ناخشنود است.

دولت اسرائیل با بهره‌گیری از نیروهای حامی خود در کنگره آمریکا برای برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران تلاش کرده است.

رسانه‌های اسرائیل روز پنج‌شنبه خبر دادند که بلندپایگان دولت آمریکا از تلاش‌های بی‌وقفه اسرائیل و «لابی یهودی» در آمریکا برای متقاعد کردن سناتورها به تشدید تحریم‌ها علیه ایران ناخشنود بوده و خواهان قطع این فشارها هستند.

باراک اوباما دو هفته پیش از سناتورهای حامی این طرح خواست از این قصد خود در مقطع کنونی دست برداشته و به دیپلماسی فرصت عملی شدن بدهند و گفته بود اگر توافق هسته‌ای با ایران به خوبی اجرا نشد، آن گاه تحریم علیه ایران را تشدید کنید.

با وجود تحرکات سناتورهای حامی اسرائیل، بر اساس گزارش واشینگتن پست، پتی موری و الیزابت وارن، دو عضو برجسته کنگره، در روزهای گذشته در نامه‌ای با تشدید تحریم‌ها مخالفت کردند.

پیشتر گفته شده بود که ۵۹ سناتور از یکصد عضو سنا با گسترش تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده‌اند، اما با آغاز توافق هسته‌ای، از احتمال موفقیت این طرح سناتورها تا حدی کاسته شده، هرچند که به طور کامل از دستور سنا کنار گذاشته نشده است.

سناتور هری رید رهبر اکثریت دموکرات در سنا گفته بود فعلا نیازی به رای‌گیری در مورد این طرح نیست.

دولت اسرائیل و بخشی از کنگره آمریکا در حالی خواهان تشدید تحریم‌ها و مطرح شدن مطالبات دیگری درمورد ایران هستند که جمهوری اسلامی تاکید کرده مذاکراتش با کشورهای گروه ۱+۵ تنها به برنامه اتمی محدود می‌شود و حاضر به گسترش موضوع‌ها در این مذاکرات نیست.

ارزیابی شده است که مذاکرات برای مرحله نهایی توافق هسته‌ای از ماه آینده آغاز شود.
XS
SM
MD
LG