لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۰

معاون آمانو: توانستیم به پیشرفت‌هایی دست یابیم


هرمان ناکارتس در وین
هرمان ناکارتس در وین
به دنبال نظر نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرمان ناکارتس، سربازرس این سازمان، نیز روز جمعه با اشاره به «دیدارهای خوب» گروه خود با مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرد که این گروه روز پنج‌شنبه در ایران به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ناکارتس که در بازگشت از سفر خود به تهران روز جمعه در وین، پایتخت اتریش و مقر آژانس انرژی اتمی، سخن می‌گفت اشاره کرد که «توانستیم به پیشرفت‌هایی دست یابیم».

پیشتر در روز پنج‌شنبه علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در این سازمان دیدبان انرژی هسته‌ای، اعلام کرده بود که «پیشرفت‌های خوبی» در مذاکرات تازه مقامات جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس حاصل شده است.

آقای سلطانیه روز پنج‌شنبه همچنین اعلام کرد که دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آژانس روز ۲۷ دی‌ماه سال جاری در تهران انجام خواهد شد.

اظهار نظر خوش‌بینانه سربازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که گروه زیر نظر او پیش از سفر اخیرش به ایران امیدوار بود که این بار بتواند از سایت پارچین دیدار کند، اما این بازدید به دلایلی نامشخص انجام نشد.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از هرمان ناکارتس در وین می‌گوید که به‌رغم عدم انجام این بازدید سر زدن به سایت پارچین جزئی از توافق ایران و این آژانس بر سر «رویکردی ساختارمند» برای ازسرگیری کار بازرسان خواهد بود.

به گفته آقای ناکارتس، انتظار بر این است که در مذاکرات ۲۷ دی‌ماه این «رویکرد ساختارمند» نهایی شده و «مدت کوتاهی بعد» به اجرا گذاشته شود.

به گزارش رویترز، اشاره معاون یوکیا آمانو در آژانس انرژی اتمی به توافق طرفین بر سر چارچوبی است که «به آژانس اجازه خواهد داد بازرسی و تحقیقات خود را درباره پژوهش‌های مشکوک ایران در زمینه بمب اتمی از سر بگیرد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر به‌شدت اصرار داشته است که ایران به بازرسان این سازمان اجازه دسترسی به پایگاه نظامی پارچین را بدهد.

آژانس ایران را متهم می‌کند که در این پایگاه نظامی آزمایش‌های انفجاری مربوط به کلاهک هسته‌ای انجام شده است؛ اتهام دیگری که آژانس مطرح کرده پاکسازی «گسترده» در پایگاه پارچین است.

تهران در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است که طبق معاهده ان‌پی‌تی می‌تواند اجازه دسترسی به این محوطه نظامی را صادر نکند.

جمهوری اسلامی که یکی از بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان را در اختیار دارد بارها این اتهام قدرت‌های غربی را رد کرده است که در تلاش برای دستیابی به ابزار و تکنولوژی تولید تسلیحات اتمی است.
XS
SM
MD
LG