لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

واکنش ایران به اتهام «خرید تجهیزات برای رآکتور اراک»


بهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش نشریه «فارن پالیسی» گفت که خرید تجهیزات برای رآکتور آب سنگین اراک مغایر با توافق ایران با گروه ۵+۱ در ژنو «نیست» و آن چه درباره این تاسیسات توافق شده «نصب نکردن» تجهیزات است، نه خرید آن.

او همچنین خبر داد که دور جدید مذاکرات اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ از هفته‌ آینده در سطح کارشناسی آغاز می‌شود و در هفته‌های آینده در سطوح مختلف ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ آذر، گفت: «این که خریدی از سوی ایران صورت گرفته است اطلاعی ندارم، اما اگر هم تجهیزاتی خریداری شده باشد خلاف تعهدات ما در توافق ژنو نیست.»

وی اضافه کرد: «بر اساس آن چیزی که در خبرها آمده نقض برنامه اقدام مشترک از سوی ایران نیست، چرا که بر اساس این برنامه چه در دوره شش ماهه نخست اجرای آن و چه در دو دوره تمدید ایران تعهد داده است که تجهیزات عمده نصب نشود.»

گفته‌های آقای کمالوندی واکنشی است به گزارش نشریه «فارن پالیسی» که به نقل از مقامات آمریکایی که نام‌شان ذکر نشده، ایران را به نقض تعهدات خود در قبال توافق‌نامه هسته‌ای با گروه ۵+۱ متهم کرده است.

بر اساس گزارش این نشریه، آمریکا روز ۱۶ آبان به هیئت نظارت بر تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل غیرعلنی اعلام کرده است که ایرانی‌ها بر تلاش خود برای «تهیه غیرقانونی» قطعات مورد نیاز برای رآکتور آب سنگین اراک افزوده‌اند.

رآکتور آب سنگین اراک به طور بالقوه می‌تواند پلوتونیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای تولید کند.

آقای کمالوندی همچنین خبر داد که همکاری سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای موضوعات جدید فعلا متوقف شده و طرح موضوعات جدید منوط به نهایی شدن دو موضوع باقی‌مانده از مرحله سوم همکاری‌هاست.

وی اضافه کرد: «یکی از آنها مربوط به انفجارات قوی در مریوان است. همان‌ طور که نماینده ایران در آژانس اعلام کرد آژانس باید محل دقیق مورد نظرش در منطقه مریوان را به ما بگوید و ما منتظر این اعلام آژانس هستیم، چرا که این منطقه دارای دو هزار کیلومتر مساحت است و باید نقطه مورد نظر آژانس به طور دقیق مشخص شود.»

وی تصریح کرد: «اسامی که ارائه شده به نظر می‌آید جعلی است و ایرانی نیستند، بلکه با تلفظ‌هایی صهیونیستی نوشته شده است، بنابراین اشکالات زیادی دارد و باید این موضوع برای ایران مشخص شود که مدارک جعلی نباشد.»

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، به شورای حکام اين نهاد گفته بود که تهران حاضر است اجازه بازرسی از مريوان را فراهم کند تا ثابت کند ادعاها درباره آزمايش‌های انفجاری اتمی در اين منطقه، بی‌پايه و اشتباه هستند.

گيل تیودور، سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه،‌۳۰ آبان، گفت که موضوع بازديد از منطقه مريوان به آن سادگی که ايران می‌گويد نيست، اما این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل در این باره با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود گفت که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات اتمی ایران بر اساس «روال قبلی» انجام می‌شود و فرقی نکرده است.

آقای کمالوندی تصریح کرد: «البته آژانس در گذشته هم می‌خواسته که بازرسی‌های متعدد و گسترده داشته باشد یا حتی در ایران دفتر دائم تاسیس کند اما ایران قبول نکرده است. با این حال در چارچوب پادمان جامع بازرسی‌ها هر روز ادامه دارد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۱۳ آذر، خبر داده بود که اعضای دولت اوباما به تعدادی از نمایندگان کنگره گفته‌اند که آمریکا امتیازهای مهمی از ایران گرفته که از جمله آنها تعهد جمهوری اسلامی برای بازرسی‌های بیشتر از تاسیسات هسته‌ای و بی‌اثر کردن مقادیر بیشتری از منابع اورانیوم ایران است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه، ۱۵ آذر، به نقل از یک «منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران» این گزارش را تکذیب کرده است.

XS
SM
MD
LG