لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

روحانی از رهبر به دلیل حمایت «بی‌دریغ» از مذاکره اتمی تشکر کرد


حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران، در نامه‌‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از او به دلیل حمایت‌های «بی‌دریغ‌»اش از حل «مسئله» هسته‌ای ایران از طریق مذاکره تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی در نامه خود خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای که روز یک‌شنبه، دوم فروردین‌ماه، منتشر شد بزرگ‌‌ترین دستاورد مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران را «اشتیاق افکار عمومی جهان به تعامل با ایران» توصیف کرده است.

وی همچنین گفته است که مهار تورم و آغاز رونق اقتصادی در ایران «پیام کند شدن حربه تحریم‌ها را به تحریم‌کنندگان» رسانده و، به گفته او، آنان را «ناگزیر» به مذاکره منطقی و تغییر لحن گفت‌وگو از «تهدید به تکریم» کرده است.

آقای روحانی پیش از این نیز در پیام نوروزی خود برای سال ۹۴ گفته بود که «امروز دیگر مسابقه برای تحریم ایران وجود ندارد، امروز مسابقه برای تفاهم با ایران وجود دارد».

رهبر جمهوری اسلامی روز اول فروردین در سخنرانی خود در مشهد، پیام نوروزی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، را «غیرصادقانه» خوانده و گفته بود که «هیچ کس» در ایران با مذاکره هسته‌ای مخالف نیست، بلکه همه با «زورگویی» مخالف هستند.

باراک اوباما در پیام نوروزی خود گفته بود که در هر دو کشور ایران و آمریکا و فراتر از آن، افرادی با راه حل دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای ایران مخالفند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود همچنین گفته بود: «آمریکایی‌ها تکرار می‌کنند ایران باید در تصمیم‌هایی که می‌گیرد و چیز‌هایی که قبول می‌کند بازگشت‌ناپذیر باشد، ما این را قبول نداریم. این صنعت بومی و مردمی است و باید پیش برود.»

در همین حال در روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی اصولگرای کشور خواستار عمل به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ شده‌اند.

از جمله ابراهیم کارخانه‌ای که از او به عنوان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نام برده می‌شود، سخنان آقای خامنه‌ای را «تنگه‌های احد هسته‌ای» نامیده است که باید از آن حفاظت شود.

«تنگه احد» در روایات اسلامی یادآور ماجرایی است که مسلمان به دلیل رعایت نکردن توصیه پیامبر اسلام و حفاظت نکردن از تنگه‌ای به نام «احد» در جنگی با همین نام شکست خوردند.

آقای کارخانه‌ای گفته است: «غیر قابل بازگشت بودن فعالیت هسته‌ای به اقدامات سنگین فنی و محدودیت‌های شدید صنعت هسته‌ای منجر می‌شود. در صورت نقص تعهدات از جانب طرف مقابل، سال‌ها طول خواهد کشید که ایران به شرایط قبلی بازگردد.»

رئیس جمهور ایران در نامه خود همچنین از رهبر جمهوری اسلامی به دلیل نام‌گذاری سال ۹۴ به عنوان سال «دولت، ملت، همزبانی و همدلی» تشکر کرده است.

آقای روحانی اضافه کرد: «این دولت خدمت به همه مردم را، فارغ از ملاک‌های سیاسی و جناحی، وظیفه خود می‌شمرد و همواره نقد مشفقانه را همچون حمایت خردمندانه ارج می‌نهد و در اداره کشور نیز خود را نیازمند اندیشه و تدبیر همه صاحب‌نظران می‌داند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود در روز اول فروردین از دولت و طرفدارانش خواسته بود که به کسانی که به گفته او «ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند»اهانت نکنند و افزود که «تحقیر مخالفان از سوی مسئولان خلاف تدبیر و حکمت است».

عنوان «دلواپسان» در رسانه‌های ایران پس از برگزاری همایشی با نام «دلواپسیم» در سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۳ برای منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ به کار می‌رود که بیشتر آنها نزدیک به جبهه پایداری و اصول‌گرایان تندرو هستند.

XS
SM
MD
LG