لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

روحانی:‌ حداقل دو بار در لوزان پیغام دادم میز مذاکره را ترک کنید


حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، می‌گويد که «بارها» در جریان مذاکرات اتمی در وین و ژنو و «حداقل دو بار» درلوزان سوئیس به تيم مذاکره اتمی ايران گفته است که اگر طرف غربی شرايط ايران را نمی‌پذيرد، ميز مذاکره را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسيما، آقای روحانی روز پنج‌شنبه، اول مرداد، در يک سخنرانی گفت که در جريان مذاکرات اتمی در لوزان سوئیس «حداقل دو بار» به محمدجواد ظريف، وزير خارجه، گفته است که «ميز مذاکره را ترک کنيد و برگرديد».

وی اضافه کرد: «بارها و بارها در ژنو و وين در ماه‌های گذشته و مذاکرات اخير پيش آمد که با هم مشورت کرديم، من گفتم اگر نمی‌پذيرند ميز مذاکره را ترک کنيد و همين امشب به تهران برگرديد.»

جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز دوشنبه گذشته با اشاره به تلاش برای دستيابی به بهترين نتیجه در مذاکرات با ايران در مصاحبه‌ای گفت که سه بار ميز مذاکره را ترک کرده است.

در مقابل عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره ايران، نیز روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات آقای کری گفت که «ما هم بيش از ده بار ميز مذاکره را ترک کرديم».

وی تاکيد کرد: «اساسا مذاکرات هسته‌ای بسيار پرتنش بوده است و در مواقعی موانع جدی بر سر راه داشتيم و شايد دو روز قبل از توافق مطمئن نبوديم که به توافق می‌رسيم.»

«به سمت نظام عهد حجر و استفاده از صرافی و دلالی رفته بوديم»

آقای روحانی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «مردم در ۲۴ خرداد ۹۲... اين تصميم را اتخاذ کردند که اگر سانتريفيوژ بچرخد و چرخ زندگی نچرخد، آن هم خواهد ايستاد.»

وی تاکید کرد: «اين اشتباه است که کسی تمام کشور و تمام زندگی مردم را فقط در چرخش سانتريفيوژ ببيند.»

حسن روحانی در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز گفته بود که هم باید چرخ سانتريفيوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد و زندگی مردم.

آقای روحانی در سخنان روز پنج‌شنبه خود همچنین با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران افزود: «به سمت نظام عهد حجر و استفاده از صرافی و دلالی رفته بوديم.»

رئیس جمهور ایران اضافه کرد: «با اين نظام نمی‌شود زندگی کرد، همه جا را قفل کرده بودند و تحريمی کور، غلط، ظالمانه و ضد انسانی عليه ما اعمال شده بود.»

وی همچنین با اشاره به برخی از دستاوردهای توافق اتمی وین از جمله لغو تحريم‌ها و، به گفته او، خروج ايران از «زير تيتر خطرناک حرکت عليه صلح و امنيت جهانی» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل افزود: «اينها درست، اما از اين هم بالاتر است... توافق اين پيام را به دنيا داشت که سلاح و تهديد را برای هميشه به زمين بگذاريد.»

شورای امنيت سازمان ملل روز دوشنبه، ۲۹ تیر، و شش روز پس از اعلام رسمی توافق در وین به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصويب رساند و توافق هسته‌ای ميان تهران و شش قدرت جهانی را تاييد کرد.

بر اساس این قطعنامه، در ازای برچیده شدن تحریم‌ها، ایران برنامه اتمی خود را محدود خواهد کرد.

این قطعنامه همچنین اجازه می‌دهد که تحریم‌های سازمان ملل، در صورت نقض تعهدات توافق نهایی از سوی ایران طی ده سال پیش رو، به حالت قبلی خود برگردد.

XS
SM
MD
LG