لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«رایزنی» ایران و آمریکا پیش از آغاز نگارش توافق‌نامه نهایی


ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، که با عباس عراقچی دیدارهای دوجانبه داشته است
ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، که با عباس عراقچی دیدارهای دوجانبه داشته است

دو کشور ایران و آمریکا روز جمعه، ۱۳ تیرماه، در سطح معاون وزارت امور خارجه و پیش از آغاز کار نگارش متن توافق‌نامه اتمی نهایی با یکدیگر رایزنی کردند. این چهارمین مذاکره دوجانبه دو دشمن قدیمی در سه روز گذشته بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پیشتر از شهر وین، محل برگزاری مذاکرات موسوم به «وین ۶»، خبر داده بود که عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف، قرار است با ویلیام برنز، معاون جان کری، به رایزنی بنشیند.

همین خبرگزاری پیش‌بینی کرده است که کار روی روند نگارش توافق نهایی ایران با گروه ۵+۱ درباره فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی بعدازظهر روز جمعه و پس از این جلسه رایزنی برگزار شود.

در دورهای پیشین مذاکرات اتمی اعلام شده بود که کار اصلی تدوین این توافق‌نامه نهایی به دست آقای عراقچی از ایران و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون از اتحادیه اروپا، انجام خواهد شد.

در همین زمینه ساعاتی پیش اعلام شد که جلسه این دو مقام عالی‌رتبه ایرانی و اروپایی با اندکی تاخیر به بعدازظهر روز جمعه موکول شده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای ارشد مذاکره‌کننده در مورد برنامه اتمی، خود پنج‌شنبه شب از احتمال آغاز روند نگارش متن توافق نهایی اتمی در سطح معاونان وزیر ایران و کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در مذاکرات، خبر داده بود.

طرف‌های مذاکره هسته‌ای با ایران روز سوم آذرماه سال گذشته به توافقی موقت دست یافتند و هم‌اینک ایران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پیش از پایان یافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای یعنی بیستم ژوئیه (۳۰ تیرماه)، به توافقی جامع و نهایی دست یابند.

در این زمینه خبرهایی که از پایتخت اتریش می‌رسد حکایت از فضایی مثبت و تلاش برای پایان غائله اتمی ایران دارد.

از جمله روز جمعه خبرگزاری فرانسه به نقل از نماینده کشور روسیه، یکی از اعضای گروه ۵+۱، از وجود «اراده سیاسی» لازم برای رسیدن به توافق نهایی خبر داد.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، از «انرژی» و «اراده سیاسی» طرفین حاضر در مذاکره و «بیم» از دست دادن زمان در این زمینه خبر داد که به گفته او «در موقعیت حاضر نشانه خوبی است».

با این حال آن طور که یک مقام اروپایی حاضر در مذاکرات وین ۶ به رادیوفردا گفته است، از آنجا که هنوز تا پایان مهلت شش‌ماهه چندین روز باقی است، «طرفین برای دستیابی به توافق نهایی عجله ندارند».

مذاکرات موسوم به وین ۶ روز چهارشنبه هفته گذشته با دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با کاترین اشتون، همتای او از اتحادیه اروپا، آغاز شد.

کاترین اشتون،‌ رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا،‌ ریاست گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و بریتانیا را بر عهده دارد.

گفته می شود رئیس دستگاه دیپلماسی ایران قرار است ۲۰ روز یعنی کل دوره این مذاکرات را در وین بماند تا مذاکرات اتمی به نتیجه برسد، گرچه در میان اقامت چندین روزه این مقامات عالی در وین ممکن است سفرهایی هم به پایتخت‌های مربوطه برای مشورت اتفاق بیفتد.

XS
SM
MD
LG