لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

ادامه حمایت مقامات جمهوری اسلامی از روحانی اعدامی شیعه در عربستان


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد پیامدهای اعدام احتمالی یک روحانی شیعه در عربستان سعودی هشدار دادند.

این مقام‌های جمهوری اسلامی «بحران امنیتی جدی»، «خشم مسلمانان جهان» و «سقوط حکومت عربستان» را از جمله این پیامدها ذکر کرده‌اند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز جمعه، ۲۵ مهر، هشدار داد که در صورت اعدام این روحانی شیعه «بحران امنیتی جدی» در عربستان به وجود می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای بروجردی شیخ نمر را «شخصیت مبارز و برجسته» عربستان ذکر کرده که، به گفته وی، از «مدارج بالای علمی» برخوردار است و برخورد با او احساسات شیعیان را در داخل و خارج از عربستان «تحریک» خواهد کرد.

دادگاهی در عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۲۳ مهر، شیخ نمر النمر، یک روحانی شیعه سرشناس این کشور را با اتهاماتی چون ایجاد «آشوب و ناآرامی» و «زمینه‌چینی برای دخالت خارجی» به مرگ محکوم کرد.

بر اساس تحلیل برخی از کارشناسان و رسانه‌هایی نظیر خبرگزاری فرانسه، عبارت «دخالت خارجی» در حکم دادگاه اشاره به تهران دارد.

شیخ نمر از رهبران اعتراضات سال ۲۰۱۱ در شرق عربستان سعودی بود. این منطقهٔ نفت‌خیز سکونت‌گاه اصلی جمعیت دو میلیون نفری شیعیان سعودی است.

در همین حال دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران نیز روز جمعه صدور حکم اعدام برای این روحانی شیعه را «بسیار خطرناک» و «ضد موازین اسلام و شرع» خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدجواد لاریجانی، دبیر حقوق بشر قوه قضاییه ایران، با بیان این که آیت‌الله نمر خواستار حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود آنان شده، این اقدام را شایسته تقدیر دانست.

این روحانی که لقب آیت‌الله دارد، در خلال اعتراضات سال ۲۰۱۱ خواهان اعطای حقوق برابر به شیعیان در کنار سنی‌ها در کشور عربستان شده بود.

وی همچنین از سرکوب اعتراضات شیعیان توسط دولت سنی بحرین به شدت و آشکارا انتقاد کرده بود، اعتراضاتی که برای سرکوب آن، عربستان سعودی نیروهای نظامی خود را به منامه فرستاد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز روز پنج‌شنبه، ۲۴ مهر، در اطلاعیه‌ای ویژه نوشت که صدور حکم اعدام برای شیخ یوسف نمر النمر «خشم مسلمانان جهان» را برانگیخت.

شیخ «نمر النمر» در حوزه علمیه قم در ایران نیز تحصیل کرده و حدود ۵۴ سال دارد.

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس ایران، نیز روز جمعه در این باره گفت که ایران نسبت به هر گونه «اشتباه علیه آیت‌الله نمر» به عربستان سعودی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی حکومت عربستان سعودی را «تروریست‌محور» خواند و گفت که با اعدام آیت‌الله نمر، این حکومت به« پایان راه» و «حتی به سقوط» نزدیک خواهد شد.

اما پیش از همه حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۳ مهر، گفته بود که صدور حکم اعدام برای شیخ نمر النمر، «واکنش‌ تند جهان اسلام» و تأثیرات «مهم و شگرفی» در روابط «جهان اسلام» با عربستان سعودی به دنبال خواهد داشت.

بیان این سخنان توسط مقامات جمهوری اسلامی در حالی است که در روزهای گذشته مقامات وزارت خارجه عربستان و ایران ادعاهایی را علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، روز دوشنبه، ۲۱ مهر، گفته بود که ایران برای حل بحران سوریه باید نیروهای «اشغالگر» خود را از این کشور بیرون بکشد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، ضمن رد ادعاهای سعود الفیصل از عربستان سعودی خواسته بود که به «حضور نظامی خود» در بحرین پایان دهد.

XS
SM
MD
LG